Blixtar och dunder med obskyr hjälte

Den amerikanska tv-kanalen CW har byggt ett eget tv-universum för DC Comics seriehjältar med sitt Arrowverse som i dagsläget - utöver några animerade varianter - består av fyra serier; "Arrow", "The Flash", "Legends of Tomorrow" och "Supergirl", och nummer fem - "Batgirl" väntar på att släppas lös. "Black Lightning" är också en DC Comics-karaktär och serien är gjord av CW men den ingår inte i det gemensamma universumet. Än, ska man kanske säga, för allt kan ju hända. "Supergirl" var ju egentligen fristående men sen ändrades det, och vid några tillfällen refereras det till Supergirl och Vixen som båda är karaktärer i Arrowverse, men det är i och för sig inte tydligt om karaktärerna är riktiga eller påhittade inom "Black Lightnings" ramar.

Karaktären som sådan är ingen jag känner igen från serietidningarna. Jag läser mig till att han varit en del av Justice League och att han i Sverige gått under namnet Svarta blixten. Det finns det även en Marvel-karaktär som hetat (i original Black Bolt) och det ställer till det lite för mig. Det finns andra Marvel-kopplingar också. Karaktären skapades av Tony Isabella som tidigare hade skrivit "Luke Cage" för Marvel. Det unika med de båda karaktärerna är att det är respektive seriebolags första svarta hjälte med en egen titel.

I tv-seriens värld har Jefferson Pierce (Cress Williams) inte varit Black Lightning på 15 år. Han har fokuserat på att hjälpa invånarna i staden Freeland genom att framför allt trygga ungdomarnas utbildning som rektor för skolan Garfield High. Han är omtyckt och vissa ser honom som rena frälsaren. Hans båda döttrar har gått eller går på skolan med vissa skillnader i sina attityder. Den äldre, Anissa (Nafessa Williams) har vuxit upp till att bli en aktivist med fokus på rasistiska frågor och den yngre, Jennifer (China Anne McClain) besväras av den präktiga stämpel hon fått som rektorns dotter och vill vara mer som alla andra.

Freeland är en stad där kriminella gäng sprider skräck. Framför allt gänget The 100 där Jeffersons forna studenter dessvärre hamnat. Jefferson har förhandlat sig till att skolan ska vara en frizon, men när den överenskommelsen spricker och hans båda döttrar kidnappas ser han sig tvungen att bli Black Lightning igen.

Vad är då Black Lightning för typ av hjälte? Ja, han är en metamänniska som kan alstra energi och skapa stötar och blixtar eller skyddande energilager. Allt han behöver för att dölja sin identitet är en liten mask över ögonen - det vill säga den sedvanliga magiska superhjälteförklädnaden som gör en människa totalt oigenkännlig. Det blir förstås extra fånigt när varken hans döttrar eller den polis (Damon Gupton) han umgås med privat och som hjälte känner igen honom... Den stora berättelsebågen för den första säsongens tretton avsnitt går delvis ut på att berätta om hur Black Lightning blev den han blev, och delvis skildra hans kamp mot The 100 och regeringsmyndigheten A.S.A. som också har ett intresse i honom.

Som antagonister finns Tobias Whale (Marvin "Krondon" Jones III) som ledare för The 100. Whale är en afroamerikansk albino och en gammal fiende till Black Lightning. Gammal i ordets riktiga betydelse för Whale injicerar sig med ett serum som bromsar ned hans åldrande och gör honom tre gånger så stark som en vanlig människa. Vi har även ledaren för A.S.A. Martin Proctor (Gregg Henry), en irriterande figur som vill använda Black Lightnings DNA till experiment.

Precis som alla andra superhjältar på tv finns det ett litet team kring hjälten med användbara funktioner. Här är detta team egentligen nedkokat till en person, skräddaren Peter Gambi (James Remar). Han är vad som kan ses som Jeffersons fosterpappa och geniet bakom hans dräkt och alla andra tekniska finesser. Gambi har alltid svaren på allt och vet samtidigt mer än vad han säger, för det finns vissa hemligheter som inte behöver komma fram. En hjälte behöver även en läkare som kan lappa ihop honom och en sådan finns i exfrun Lynn Stewart (Christine Adams), som blev just exfru när hon ledsnade på att lappa ihop Black Lightning tidigare. Teamet kompletteras sedan av döttrarna som givetvis har ärvt metagenen och utvecklat egna superkrafter. Alissa får fason på sina och blir hjälten Thunder medan Jennifer kämpar med att kontrollera sina.

Jag är inte helt kompis med "Black Lightning" hittills. Delvis beror det på bristen av en kunskap eller koppling till karaktären vilket gör det lite svårt för mig att engagera mig i berättelsen och delvis för att det faktiskt känns lite stolpigt där vissa saker irriterar mig duktigt. Till exempel karaktären Gambis enorma kunskap om allt och det stela och plastiga utseendet på själva huvudhjälten. Dock känner jag att att serien ändå tar sig och att bitarna faller på plats när säsongen går i mål. Det är inte riktigt så att jag måste kasta mig över fortsättningen, men det finns ändå ett svagt intresse för att se hur det går och hur serien utvecklar sig.

Det första featuretten handlar om en specifik scen i pilotavsnittet som på ett sätt är den första knuffen Jefferson Pierce får för att bli Black Lightning på nytt. Kort sagt kan man säga att det handlar om en scen där han blir stoppad av polisen enbart för att han är svart. Det visar sig att denna scen har sitt ursprung i något producenten och seriens skapare Salim Akil var med om på väg till jobbet.

En annan featurette handlar om familjen i serien och lite hur den fungerar som en lite mer realistisk skildring av en modern familj i ett sammanhang där familjer oftast inte är speciellt realistiska.

I seriens Comic-Con-panel från 2017 när "Black Lightning" mer eller mindre introduceras för tv-publiken som något nytt är det faktiskt första och enda gången vi får se lite rutor och framsidor ur serietidningen. Det är något jag hade önskat mer av bland extramaterialet eftersom hjälten inte är överdrivet känd här.

En halvtimme bortklippta scener och lite bloopers samt två reklamfilmer för staten Georgia där serien spelas in rundar av extramaterialet.

1. En av Cress Williams tidigaste roller var i "Beverly Hills 90210" där han spelade baskettalangen D'Shawn Hardell som motvilligt fick studiehjälp av Brandon Walsh. Lite kul att Williams här spelar en beläst rektor när basketkillen var tämligen ointresserad av studier, men med Brandons hjälp givetvis blev duktig.

2. Säsong två av serien har 16 avsnitt och kan i Sverige ses på Netflix.

3. A.S.A-ledaren Proctor ser ut ungefär som Donald Trump men med bättre frisyr. Vid två tillfällen använder han sig av Trumps slogan "Make America great again". Lite väl övertydligt, kan man tycka.

ANDERS JAKOBSON (2019-04-12)