Realistisk och hemskt bra serie

"Dirty John" handlar om John Meehan och Debra Newell. Debra är ensamstående med två mer eller mindre vuxna döttrar och letar nu efter den rätte. Hon träffar John online och de stämmer träff. Första träffen går sådär men de ses igen och snart uppstår tycke. De flyttar ihop och gifter sig efter bara veckor och trots att båda döttrarna är emot det så faller Debra för John. Så långt skulle detta kunna vara vilken kärleksfilm som helst men det är nu allt går snett. Det visar sig nämligen att John är långt ifrån den man han målat upp sig som och det står snart klart att han är ute efter Debras pengar. Men det ska visa sig att det inte är allt…

Handlingen är baserad på en podcast och en artikel i Los Angeles Times om en verklig händelse. Hur mycket av det vi ser som är sanning och hur mycket som är påhittat vet vi dock inte säkert. Och det spelar heller inte så värst stor roll. Handlingen är trovärdig och man dras med i den och jag fastnar direkt. Det som är lite intressant med denna serie på åtta avsnitt är att man redan efter några få avsnitt tror att det är slut. Men då går man tillbaka och vi får se samma händelser ur en annan karaktärs ögon. Vi får se vad som hände utanför vårt synfält när vi såg det i de tidigare avsnitten. Vi får även se mer av Johns bakgrund och vad som ledde fram till att han träffade Debra. Ett väldigt effektivt sätt att berätta historien och jag gillar det skarpt.

Som John ser vi Eric Bana och han har verkligen förmågan att se sårad och svag ut när han behöver för att sen vända på en femöring och se hemsk och skräckinjagande ut. Som Debra ser vi Connie Britton och när hon är naiv så köper man det. Hela hennes karaktär känns svag och osäker och hon gör det fantastiskt bra. Allt detta gör "Dirty John" till en riktigt bra serie som jag kan rekommendera varmt.

1. Uppgifter gör gällande att det kommer en säsong två av serien men att varken Eric Bana eller Connie Britton dyker upp.

2. Det enda jag kan klaga lite på är att Juno Temple som spelar Debras dotter Veronica ser alldeles för gammal ut. Känns mer som en vän än en dotter.

3. Som Debras andra dotter Terra ser vi Julia Garner som vi känner igen från "Ozark".