Spännande spökerier som blir ointressanta

Upplägget med att folk försvinner till följd av en incident känner vi igen från lite olika håll. Till exempel den melankoliska tv-serien "The Leftovers" där det egentligen inte fanns en förklaring till varför en stor andel av befolkningen försvann. Det finns det i "I Still See You" samtidigt som de försvunna hänger kvar som spöklika rester. Det är det som är grejen med filmen. Trots att tio år har gått sedan apokalyptisk urladdning som skördade många offer lever många av dem kvar som spöken. Man kan jämföra dem med hologram som aktiveras för en stund varje dag och sedan försvinner på nytt. Det går inte att röra dem eller kommunicera med dem - de är bara där som ett plågsamt minne.

Veronica Calder (Bella Thorne) förlorade sin pappa i incidenten men kan se honom varje dag sittande vid sin plats runt matbordet med en uppslagen tidning mellan händerna. Livet med dessa spökrester rullar på för alla, men det märkliga är att det dyker upp nya spöken, till och med sådana som inte försvann i incidenten. Veronica påverkas av detta och när en helt okänd ung man dyker upp i hennes badrum och faktiskt kommunicerar med henne genom att skriva i imman på badrumsspegeln blir det ett litet uppvaknande. Det regelverk som bland annat hennes lärare August Bittner (Dermot Mulroney) gång på gång matar in i sina elever verkar inte stämma.

I Veronicas närhet finns en enstöring som kallas Spökpojken för att han är extra intresserad av händelsen och efterspelet. Hon söker upp Kirk Lane (Richard Harmon) för att dela med sig av sina upplevelser och tillsammans inleder de ett försök att kartlägga den unga mannen. Vem är han och varför kommunicerar han med Veronica?

Inledningsvis känns "I Still See You" intressant och spännande och även om upplägget påminner om lite annat var det kittlande på sitt sätt. Men dessvärre blir filmen allt mindre och mindre intressant ju mer vi får veta och ju längre vi kommer i storyn. Från att vara spännande blir det så småningom en generisk thriller med övernaturliga inslag av det hela. Det är ju en tråkig utveckling.

Det är ändå en hyfsad film som med lite mindre justeringar kunde blivit riktigt bra.

1. Filmen är baserad på en roman, "Break My Heart 1,000 Times", av Daniel Waters. Waters enda övriga post på IMDB är som "fan" i musikdokumentären "I Am Thor". Oväntat!

2. Mer musik: Bella Thorne är artist och har ett antal singlar som går att lyssna på på bland annat Spotify.