Fin skildring utan större konfliktarbete

Te Ata (Q'orianka Kilcher) växte upp i en stam kallad Chickasaw där hon fick höra otaliga berättelser om världen och hur saker hänger ihop. Hur det inte spelar någon roll vilken färg vi har på vår hud eller varifrån vi kommer, innerst inne är vi alla lika. Som den första av sitt folk blir hon antagen till Oklahoma college där hon träffar teaterläraren Miss Davies (Cindy Pickett) som får henne att hitta kärleken till berättandet. En kärlek som för henne till Broadway där hon inser att världen inte behandlar alla som lika trots allt.

"Te Ata" är en sann berättelse om kvinnan med samma namn som förändrade livet för sin stam och all ursprungsbefolkning i Amerika. Det är också en berättelse om att våga följa sina drömmar oavsett hur omöjligt det verkar vara. Vi får se en vacker skildring av en fantastisk människa i historien som tar upp dagsfärska ämnen. Te Ata gestaltas av Q'orianka Kilcher som gör ett fenomenalt jobb att göra henne rättvisa.

Det enda problemet jag har med filmen är att konflikten har smalnats av ganska rejält. Ganska tidigt i filmen får vi se en ganska stark konflikt i hur ursprungsbefolkningen inte bara blir illa behandlad utan även dödad, bara för att de har den bakgrund de har. Stundtals får vi se glimtar av detta och hur det påverkar Te Ata. En av mina favoritscener är när Te Ata går på bio tillsammans med pojkvännen Clyde (Mackenzie Astin) och ser en animerad film om "indianer". Där och då inser hon hur folk ser på henne, vilket gör att hon nästan slutar helt med teatern. Det blir djupt och viktigt. Dock behöver jag knappt blinka innan det gått över. Vi får också se hur Te Atas föräldrar kämpar hemma på gården, men det får inte så stor konsekvens för henne. Jag vill se hur varje steg hon tar kommer från konflikten, av att hon ser hur viktig roll hon faktiskt har. Att hon får kämpa lite extra för att få sin pappa på sin sida. Jag vill kunna oroas över hennes framtid och undra hur det ska gå. Nu blir det en ganska rak linje framåt utan större gupp på vägen.

"Te Ata" är ett vackert drama om en viktig person i historien, trots sin avsaknad av starkt konfliktarbete. Det är en sevärd film, absolut, men ingenting som behöver finnas i DVD-samlingen. Speciellt inte då DVD:n endast innehåller filmen.

Finns inget, vilket är lite tråkigt. Jag hade önskat något slags reportage om Chickasaw-stammen och det arv Te Ata lämnade efter sig.

1. Te Ata var nära vän med Eleanor Roosevelt, som bland annat namngav en sjö utanför New York i hennes ära.

2. Te Atas kärlek till berättandet kommer från historierna hennes pappa berättade för henne när hon var liten, något vi också får se en ganska fin scen av i filmen.