Vidrigheterna finns där men syns inte

Den långa titeln är ett direkt citat från domaren Edward D. Cowart (John Malkovich) när han beskriver de dåd Ted Bundy (Zac Efron) döms för 1979. Till skillnad från många andra seriemördarfilmer hålls vi borta från det mesta av de vidrigheter Bundy utsatte sina offer för, men när några av dem sipprar igenom framstår de precis så som domaren beskriver dem.

Filmen är regisserad av Joe Berlinger, känd för "Metallica - Some kind of monster", "Paradise Lost"-trilogin (om brottsfallet som även dokumenterats i "West of Memphis") och flera andra verklighetsbaserade brottsdokumentärer. Som till exempel "Conversations with a Killer: The Ted Bundy Tapes" som verkligen knyter an till denna, hans långfilmsdebut. Zac Efron gör en övertygande insats som seriemördaren som ända in i det sista hävdade sin oskuld.

Det finns givetvis många sätt att berätta Ted Bundys historia. Den här gör det med utgångspunkt i Elizabeth "Liz" Kendalls bok "The Phantom Prince: My Life with Ted Bundy". Liz var Bundys flickvän under perioden då flertalet mord på unga kvinnor begicks runt om i USA, i många fall i de områden där Bundy med säkerhet figurerade. Liz (Lily Collins) var en ensamstående mamma som charmades av Bundy. Han förde sig väl, var respektfull mot hennes dotter och på alla sätt och vis en helyllesman med ambitioner - någon att dela framtidsdrömmar med.

Tills den där dagen då en fantombild i tidningen bär en kuslig likhet med Ted Bundy...

Historien berättas under ungefär tio år från tidpunkten då Liz och Bundy blev ett par, till den tv-sända rättegången där Bundy blev sin egen advokat. Tiden emellan är fascinerande, precis som Bundy i sig är fascinerande. Å ena sidan en fullständigt vidrig psykopat - även om den sidan inte alls skildras i bild - och å andra sidan en charmig och snygg man som blir något av en tonårsidol i takt med hans massmediala framträdanden. Zac Efron är faktiskt riktigt lik honom och det är verkligen helt rätt val av skådespelare för rollen.

Lily Collins är också bra som en skör kvinna som faller in i ett uppenbart alkoholmissbruk parallellt med Bundys tid som misstänkt. Vid hennes sida finns en trygg arbetskollega spelad av Haley Joel Osment och i andra betydande roller återfinns Dylan Baker, Kaya Scodelario, Terry Kinney, Jim Parsons och tidigare nämnda John Malkovich.

Med lite cyniska glasögon kan "Extremely Wicked, Shocklingly Evil and Vile" givetvis ses som en Ted Bundy-film i mängden, men den är sevärd och på sätt och vis originell i och med att den håller de snaskigaste bitarna av storyn utanför plotten. Därmed skapar Joe Berlinger ett människoöde där vidrigheterna finns där men syns inte, något som ändå måste känns sympatiskt i tider som dessa där var och varannan deckare försöker överträffa konkurrensen med uppskruvat våld och äckel.

1. En del av det förhandssnack som jag tog del av handlade om att Metallica-sångaren James Hetfield kunde ses i en "betydande roll" som polismannen som först anhöll Ted Bundy. Och visst är Hetfield med, men rollen är förvånansvärt liten och rätt så upphaussad helt i onödan.

2. En Metallica-låt ("The Four Horsemen") hörs i en scen som utspelar sig många år innan låten kom ut. Nu är det förstås inte så att låten spelas i scenen utan musiksätter den, men ska man vara extremt petig när det gäller anakronismerna så är det lite galet.

3. Det finns (minst) sju andra filmer om Ted Bundy eller där Ted Bundy är en karaktär, gjorda mellan 1986 och 2015.

ANDERS JAKOBSON (2019-05-10)