Den osannolika knarkkuriren

Clint Eastwood fortsätter att jobba stenhårt trots sin höga ålder. Nästa år fyller han 90, vilket uppenbarligen inte är någon ålder om man tittar på vad han åstadkommer. De senaste tio åren har genererat lika många regiuppdrag och i "The Mule" dubbeljobbar han som huvudrollsinnehavare. Här spelar han en ungefär jämnårig man, Earl Stone, som satt karriären före familjen. Karriären handlar om blommor, där Earl rönt stora framgångar genom att odla fram tjusiga liljor. Dessvärre hotas denna bransch precis som det mesta av internets framgång och det blir konkurs och tomma bankkonton.

Detta sammanfaller med barnbarnet Ginnys (Taissa Farmiga) bröllop som Earl lovat att skjuta in pengar i. Hans ex-fru Mary (Dianne Wiest) och dotter Iris (Alison Eastwood) ser detta som ytterligare en besvikelse i en lång rad av sådana och vägrar vara i samma rum som honom. Earl blir då uppsökt av en ung man som erbjuder en jobbmöjlighet. Han har kontakter som behöver en erfaren och trygg chaufför, och Earl har i sitt yrkesliv tillbringat många timmar längs vägarna. Earl tar jobbet, ställer inga frågor, och kör en okänd last enligt överenskommelse och får en rejäl slant för besväret. Tillräckligt för att bekosta bröllopet. Men det blir fler rundor, och fler slantar som spenderas både på en ny truck och till lämplig välgörenhet. Lagom till att Earl förstår vad det faktiskt är han kör från en punkt till en annan hårdnar klimatet och människorna runt honom.

Parallellt med detta ser vi ett antal DEA-agenter (Bradley Cooper, Michael Peña, Laurence Fishburne) som försöker kartlägga och ingripa i den drogtrafik som Earl är inblandad i. Inledningsvis är den ganska långt bort från honom, men den kryper allt närmare. Samtidigt mjuknar den usla relationen Earl har med sin familj, vilket blir en oroväckande kontrast mot de tuffa sammanhang han befinner sig i till vardags.

Det här är en rätt bra film. Eastwood spelar - i alla fall om man får lita på vad som sägs i bakomfilmen - karaktären äldre än vad han själv är, om nu det är möjligt. Men med det sagt känns Earl ganska skruttig och svag men med en stenhård kärna. Han är gammal Koreakrigsveteran och skräms inte av pistolviftande hårdingar. Han gnäller på mobilanvändande och kallar svarta människor för "negrer" som om det vore helt okej. Det liknar en del andra roller han gjort, kanske framför allt den rasistiska surgubben i "Gran Torino" även de djupare likheterna är ganska små.

Trots att detta är ett drama som kanske till och med drar lite åt thrillerhållet så finns det lite humor i mixen. Det lättar upp och gör "The Mule" till en ganska komplett filmupplevelse. Jag gillade faktiskt filmen mer än vad jag hade räknat med.

Ibland kan evighetslånga making of-filmer säga ingenting, medan korta och koncisa säger allt. Så är fallet med "The Mules" making of, en tiominutare som lyckas berätta väldigt mycket på sin korta speltid. Allt från de sedvanliga ryggdunkandet till detaljer kring inspelningen. Föredömligt koncist måste jag säga

En musikvideo av Toby Keith kompletterar bakomfilmen.

1. För att få Earls kläder att se gamla och ingångna ut användes plagg från äldre Clint Eastwood-filmer. De äldsta var från "I skottlinjen" (1993).

2. Historien utspelar sig 2005 och är baserad på verkliga händelser.

3. Alison Eastwood som spelar Earls dotter är förstås Clints dotter i verkligheten. Hennes cv rymmer kanske inga större roller trots att hon varit verksam som skådespelare sedan 1980. De allra tidigaste rollerna gjorde hon i pappa Clints filmer, men det här är första gången sedan 1997 som de agerar ihop.

ANDERS JAKOBSON (2019-06-07)