En film om du ändå tänkt somna

John Shaft Jr. (Jessie Usher, "Independence Day - Återkomsten") jobbar på FBI, något han misslyckas kapitalt med att använda som lockbete hos det motsatta könet då han gärna berättar att han är dataanalytiker, och inte fältagent. När hans barndomskompis plötsligt dör av en enorm överdos anar han ugglor i mossen och ger sig ut för att ta reda på vad som egentligen hänt. Efter att ha fått en snyting av en knarklangare, söker han hjälp hos någon han inte träffat på 25 år: pappa John Shaft II (Samuel L. Jackson).

Nitton år efter den senaste filmen om Shaft får vi en uppföljare. Behövdes den? Njae, men vi behövde nog inte den förra heller. Filmen är betydligt mer lättsam än tidigare filmer, och faktiskt rätt rolig ibland även om dialogen mest består av svordomar och könsord mellan skottlossningarna. Storyn är enkel, och ser du inte omedelbart vem skurken är i samma ögonblick som denne dyker upp så är du sämst. Shaft Jr etableras som en lätt socialt inkompetent nörd, som givetvis plötsligt förvandlas till en handlingskraftig actionhjälte för att storyn kräver det, och det är ungefär på det djupet hela filmen ligger.

Problemet är att eftersom storyn är så tråkig och klyschig, så blir allt som sker mellan skämten och skotten tråkigt. Visst skrattar jag med jämna mellanrum, men det är sannerligen inte åt den tionde, tjugonde, trettionde gången Sam Jackson säger "pussy". Regissören Tim Storys historik cementerar det faktum att man nog inte haft några enormt höga målsättningar med "Shaft". Varför skulle man annars anlitat killen bakom "Fantastic Four" (2005)? Nej, det här är en film du kan slå på om du ändå bara tänker halvtitta medan du spelar nåt på mobilen, eller om du tror att du ändå kommer att somna.

1. Det finns nu fem filmer och en tv-serie om Shaft. Tre av filmerna samt serien heter helt enkelt bara "Shaft". Rekordet hålls dock fortfarande procentuellt av Rambo, där tre av fyra filmer samt den animerade tv-serien, vid något tillfälle hetat bara "Rambo". När "Rambo: Last Blood" kommer senare i år kommer dock poängen att vara jämställd.

2. Rapparen Method Man dyker upp i rollistan som "Cliff "Method Man" Smith". Gissningsvis försöker han glida över till att använda sitt riktiga namn som skådespelare, såsom Dwayne Johnson lyckats komma ifrån "The Rock"? Troligen blir han nog tvungen att fortsätta med smeknamnet på samma sätt som Curtis "50 Cent" Jackson, eller kanske ännu värre få stanna kvar helt på smeknamnet precis som O'Shea "Ice Cube" Jackson eller James Todd "LL Cool J" Smith.

3. Filmen producerades av Netflix, New Line Cinema samt Warner Bros, och visades i två veckor på bio i USA innan den släpptes på Netflix runt om i världen.

HENRIK ANDERSSON (2019-07-09)