Fint om kärleken mellan hund & människa

Bella (röst av Bryce Dallas Howard) föds under ett rivet hus, men får snabbt se sin mamma och syskon tas ifrån henne av djurkontrollen. Kort efter träffar hon Lucas (Jonah Hauer-King), en student som bor på andra sidan gatan, och det är kärlek vid första ögonkastet. Han blir hennes människa och deras band blir allt starkare för varje dag. Det visar sig när Bella växer upp att hon är en perfekt terapihund till Lucas mamma Terri (Ashley Judd) och de andra på stadens veterancenter.

I Denver, där Bella och Lucas bor, är det olagligt att äga en pitbull eller en hund som på något sätt kan uppfattas som en pitbull. Bellas mamma var en pitbull, vilket gör att det finns drag av rasen även i henne. När djurkontrollen inser detta blir de övertygade om att hon ska tas in och avlivas. Så fort Bella lämnar sitt hem har de möjlighet att fånga in henne. På grund av detta lär Lucas henne att springa hem, vart hon än befinner sig, så länge han eller någon annan säger åt henne att gå hem.

En dag, när Bella ser en ekorre och springer efter den utanför tomten, hittar djurkontrollen henne. Lucas hinner precis ikapp henne, men när han säger åt henne att gå hem vägrar hon. Bella kan inte lämna Lucas i en hotfull situation. Hon tas om hand av djurkontrollen, men Lucas lyckas få ut henne. Problemet är att nästa gång de får tag på henne kommer hon avlivas. För att förhindra detta skickar Lucas iväg henne till sin flickväns släkting lång bort fram tills han hittat ett hem utanför Denver.

Bella är olycklig i sitt tillfälliga hem. En dag ringer dock Lucas och berättar att hon nästa dag ska få komma hem. När släktingen berättar detta för Bella hör hon bara "hem". Direkt flyr hon och gör sedan allt för att ta sig hem till Lucas. På vägen springer hon på diverse faror och måste göra både ett och annat för att hålla sig vid liv.

Relationen mellan Bella och Lucas är oerhört stark från första stund, det är en kärlek troligtvis alla djurägare kan förstå. Under filmens gång bygger Bella upp relationer med andra djur, men de blir aldrig riktigt lika starka. Det enda djuret som "pratar" är Bella och vi får endast höra hennes röst som tankar. Så länge djuren får vara just djur fungerar det ganska bra, men när Bella träffar en puma vars mamma just dött ändras detta. Bella tar hand om puman från det att den är liten tills den blir stor. De skapar ett starkt band, men det blir aldrig lika starkt då puman är gjord i CGI. Det märks också oerhört väl. När de ska visa kärleken till varandra blir det väldigt orealistiskt eftersom filmskaparna försöker göra det mänskligt i stället för att låta djuren vara djur. Eftersom detta är majoriteten av filmen drar det ned betyget lite. Hellre hade jag sett att de gjort alla djuren lite mer verkliga och pratande. Det har gjorts på snygga sätt i flera andra filmer och det hade hjälpt denna film också.

"A Dog's Way Home" är en väldigt fin berättelse om kärleken mellan hund och människa. Den är också viktig ur synvinkel att man inte ska döma någon efter hur den ser ut. Bara för en hund är en pitbull betyder inte det att den är elak. Det kan vara den snällaste hunden man kan möta. Det är ett fint budskap i dagens samhälle. Tyvärr dras betyget ner aningen på grund av hur de skapat Bellas relation med puman, men utöver det är det en fin familjefilm. Framförallt för familjen som älskar sina fyrbenta vänner.

Extramaterialet innehåller de klassiska småfilmerna bakom scenen och bortklippta scener. De är intressanta, men ger inte jättemycket mervärde. Det mest intressanta klippet är när vi får se Shelbys (Bella) resa. Hur hon går från en vilsen hund till att få rollen som Bella. Utöver detta finns även ett kort klippt där vi får lära oss göra hemmagjort hundgodis. För hundägaren kan detta troligtvis vara väldigt bra.

1. Shelby, som spelar Bella, kommer från ett hundstall. Hon blev sedan tränad för att göra just denna roll.

2. Filmen baseras på boken med samma namn av W. Bruce Cameron som även skrivit "A Dog’s Purpose". De två böckerna/filmerna hör dock inte ihop utan är helt fristående.

3. På filmens soundtrack finns bland annat låten "Everywhere" av svenska Ida Redig.