Spännande och snyggt i udda miljö

Finansvärlden gör mig extremt osäker och lite smånervös. Jag är fruktansvärt oinsatt i ekonomi, i så väl terminologi som tankesätt, men kan förstås hantera min egen privatekonomi. Mer avancerat än så och jag behöver proffshjälp. "Fartblinda" är en "finansthriller" som lyckas göra ekonomi och obegripliga bankaffärer till något spännande utan att man behöver förstå varenda vändning och uttryck.

Historien har en viss grund i verkligheten. 2010 likviderades HQ Bank efter att Finansinspektionen hade analyserat HQ:s tradingportfölj och gjort bedömningen att den hade övervärderats. Journalisten Carolina Neurath skrev en bok om bankens fall och inspirerades sedan till att skriva fiktion utifrån verkligheten.

Julia Ragnarsson spelar ekonomijournalisten Bea Farkas som jagar efter de stora scoopen, men det är oftast hennes kollega Markus Thulin (Albin Grenholm) som får de rejäla uppdragen och det efterföljande berömmet. Dock ska det visa sig under seriens gång att Markus inte riktigt spelar ett rent spel. Det gör å andra sidan inte ST Banken heller. Officiellt går banken strålande, men inofficiellt finns det tveksamheter bland siffrorna som ägaren Otto Rehnskiöld (Claes Månsson) och vd:n Peder Rooth (Matias Varela) och de flesta andra med en högre position i banken känner till. Det är resultat av medvetna val av oärlig karaktär som givetvis vore förödande om det blev känt för allmänheten och bankens kunder.

Trots att Bea har ett hett och förbjudet förhållande med den gifta Peder går jobbet först och hon börjar gräva och granska och hittar saker och ting som snabbt gör det värre för banken och dess anställda. Peder försöker lösa situationen efter bästa förmåga, både professionellt och privat eftersom hans fru (Julia Dufvenius) upptäcker otroheten, samtidigt som Otto sopar igen alla spår, vilket leder till drastiskt försämrade situationer för några av de inblandade.

Jag ska erkänna att jag inte var speciellt intresserad av "Fartblinda" när den började visas. Det var ett sådant här "jag ger den ett avsnitt"-läge, men det räckte för att ointresset skulle vända. På något sätt har vad som kunde ha varit en ganska trögtrampad historia formats om till en spännande thriller som är både snyggt filmad och i de flesta fall väl spelat. Veteranen Claes Månsson gör sin roll med stor pondus och är en komplex karaktär som kretsar kring ansvarsfyllt arv både uppåt och nedåt i familjeledet. Det är något som motiverar honom till de uppenbart illegala val han gör för att rädda sin bank. Julia Ragnarsson spelar en karaktär som inte är överdrivet olik hennes roll i "Springfloden". En ung människa som tänjer på gränserna för att komma åt sanningen och sätter sig själv i fara. Matias Varela gör kanske den svåraste rollen då hans Peder Rooth är både sympatisk och skurkaktig samtidigt.

Trots allt detta betyder det inte att "Fartblinda" är en felfri produktion. Relationen mellan Bea och Peder, som vad jag kan förstå är påhittad till filmatiseringen, känns både trovärdig och inte. Framför allt känns det som att den inte borde fortsätta när de praktiskt taget blir fiender i sina yrkesroller. Dessutom tar thrillersidan över lite väl mycket i seriens final där fokuset tappas helt och ologiska scener staplas på rad. Det förtar lite av helhetskäslan, men sammanfattningsvis är "Fartblinda" ett lyckat svenskt kriminaldrama i en i sammanhanget udda miljö.

1. Romanen "Fartblinda" kom 2016. Den har följts upp av "Gränslösa" (2017) och "Brännmärkta" (2018), samtliga med Bea Farkas i huvudrollen. I slutet på det sista avsnittet görs det en liten passning till plotten i "Gränslösa" så det känns som det finns en ganska god möjlighet att Julia Ragnarsson får upprepa rollen framöver.

2. Huset som Peter Rooth bor i tillhör i verkligheten entreprenören Isabella Löwengrip, eller "Blondinbella" för de som hängt med ett tag.

3. Det påstås att väldigt mycket av serien spelades in i Riga. Oklart hur mycket då en del uppenbara Stockholmsexteriörer är med.

ANDERS JAKOBSON (2020-02-28)