Tack för filmen som inte behöver finnas

"Breaking Bad" visades mellan 2008 och 2013. Serien fick ett definitivt slut och dess skapare Vince Gilligan utvidgade seriens universum bakåt med prequelserien "Better Call Saul" med start 2015. Lite oväntat kom därför långfilmen "El Camino" från nästan ingenstans. Gilligan har berättat i intervjuer att det började med en tanke om ett kvartslångt "Breaking Bad"-avsnitt för att fira seriens tioårsjubileum, vilket senare utvecklades till ett timslångt avsnitt för att sedan bli den tvåtimmarsfilm som nu gjorts. Gilligan har även sagt att filmen inte "behöver finnas" men att det är en gåva till fansen.

Och det är precis vad det är. Jag älskade "Breaking Bad" efter att jag sommaren 2010 började titta på serien och i snart tio års tid har jag njutit av varenda sekund som serien och avkomman "Better Call Saul" levererat. "El Camino" väcker känslor till liv på ett sätt som Saul-serien inte gör. Det är något med bildspråket och musiken som direkt tar mig tillbaka till ursprungsserien. Och det känns fantastiskt.

Det är Jesse Pinkman (Aaron Paul) som är i förarsätet, bokstavligt talat. Hans avslutning i "Breaking Bad" var grymt deprimerande där han hölls fången som ett djur och faktiskt räddades av Walter White i en shoot down utan dess like. Det sista vi såg av Jesse var att han skäggig, smutsig och skrikande körde i väg i Todd Alquists (Jesse Plemons) El Camino. Precis där börjar filmen. Vad hände sedan för Jesse?

Det får vi veta, men vi får även veta mer om tiden i fångenskap, obekväma uppdrag tillsammans med den kusliga Todd och andra betydande situationer ur Jesses tid innan filmens nutid. Alltihop små pusselbitar som ger en sorts komplettering till "Breaking Bad"-sagan utan att för den delen vara så omfattande att den är nödvändig att se. Det är det Gilligan menar när han säger att filmen inte behöver finnas. Med andra ord: Är man ett "Breaking Bad"-fan men saknar access till Netflix missar man inget väsentligt i seriens mytologi förutom lite mer av det goda. Vilket i och för sig är anledning nog för fans att leta upp filmen.

Hur som helst var det för mig otroligt givande och härligt att se filmen och jag längtar efter att grotta ned mig i hela "Breaking Bad" i sin helhet igen. Dags för en ny runda snart...

1. "El Camino" blev veteranen Robert Forsters sista film. I "Breaking Bad"-världen spelar han dammsugarförsäljaren Ed som mot en rejäl ersättning kan smuggla undan personer spårlöst.

2. Apropå smuggla fick teamet smussla väldigt mycket kring en viss cameo i filmen. Ingen obehörig fick veta någonting.