En sista strid efter en lååååååång paus

Tolv år har gått sedan jag recenserade den tredje och sista säsongen av "Deadwood", den som slutade oplanerat och saknade den där avslutande knorren. Det var tal om två filmer som skulle knyta ihop säcken, men det blev inget då. Det blev heller ingenting under de kommande åren och även om en avslutning kom upp på tal titt som tätt var det oftast ackompanjerat av väldigt usla odds. Men skam den som ger sig. Tolv år senare finns en avslutande långfilm som ger serien ett värdigt slut.

Det ska väl sägas direkt att det här knappast är den film som skulle gjorts direkt efter seriens final. Tiden har inte stått stilla i "Deadwood" och när vi nu plockar upp tråden har tio år gått. Det syns på karaktärerna. Några har blivit trivsamt äldre, andra väldigt mycket äldre och vissa sjuka och döende. Till den senare kategorin har vi saloonägaren Al Swearengen (Ian McShane) vars lever har pajat duktigt. Trots att doktor Cochran (Brad Dourif) säger åt honom att genast sluta dricka och enbart vila är det knappast så att Swearengen lyder. Det är svårt att få gamla hundar att sitta. Som den politiska pelare i staden Swearengen är har han en strid kvar att ta.

Till de väldigt mycket äldre hör Charlie Utter (Dayton Callie), en av få genuint goda människor som finns i staden. Han tar som vanligt mot nyanlända och gamla bekanta vid tågstationen, för året är 1889 och ett firande väntar bakom knuten. South Dakota ska bli en officiell stat och av olika anledningar återvänder en del som tidigare haft med staden att göra. Till exempel förmögna änkan Alma Ellsworth (Molly Parker) och affärsmannen George Hearst (Gerald McRaney) som numera är senator i Kalifornien och en framtidsman. Han smäller upp telefonstolpar överallt och vill köpa Utters mark. När Utter säger nej får det oväntade konsekvenser.

Till de som blivit trivsamt äldre hör sheriffen Seth Bullock (Timothy Olyphant) som har en minst sagt oplockad gås med Hearst (vilket var hela plotten för säsong 3) och när de där konsekvenserna drabbar staden Deadwood måste Bullock göra allt han kan för att bringa lag och ordning i en tid där det är brist på de varorna.

Jag gillade verkligen "Deadwood" när serien gick, men sedan 2007 har det gått många år och många andra tv-serier har avnjutits så jag kunde inte riktigt påstå att serien fanns i färskt minne när filmen kom. Jag hittade en kort recap på YouTube som var alldeles för knapp, men tack och lov gick det att hitta fina sammanfattningar av säsongerna på Wikipedia. Men i ärlighetens namn - det gick oväntat snabbt att hitta tillbaka till serien. Efter en kvart var det som om det där dryga decenniet inte hade passerat.

Det som glädjer mig väldigt mycket är att "Deadwoods" otroligt rika persongalleri är tillbaka i nästan 100-procentig närvaro. Det är några karaktärer som försvunnit på grund av dödsfall eller andra anledningar, men nästan alla andra är där. Från de stora rollerna till de viktiga birollerna. Vissa får kanske bara någon enstaka replik men det gör otroligt mycket för helheten. Det gör även att min korta plottsammanfattning ovan bara skrapar på ytan.

Det är ett kärt återseende som ger ett slut på serien, men jag kan inte riktigt påstå att jag känner mig totalt tillfredsställd. Det kan ha att göra med att det här slutet har dröjt så länge att det nästan känns lite överflödigt. Lite blandade känslor alltså, men mest positiva för det är ju ändå "Deadwood", cocksuckers!

En kvartslång bakomfilm bjuder på lite trivsam info genom intervjuer och tittar bakom kulisserna.

1. När den tredje säsongen avslutades fick skaparen David Milch ett "handshake deal" om två långfilmer med HBO:s dåvarande vd Chris Albrecht. Albrecht anhölls sedan för att ha misshandlat sin flickvän och fick sparken och i och med det upplöstes handskakningen, så att säga.

2. Mellan serien och filmen har Milch skapat den komplicerade "John From Cincinnati" och "Luck", båda två kortlivade HBO-projekt som enbart fick en respektive två säsonger. Han har även skrivit ett avsnitt i "True Detective - Säsong 3".

3. För fotot står David Klein som länge var Kevin Smiths husfotograf. Klein debuterade med Smiths "Clerks" och sedan gjort ytterligare sex av hans filmer, senast "Red State".

ANDERS JAKOBSON (2019-11-06)