Inget mirakel tyvärr

Wonder Woman har fått en nyrenässans efter den lyckade spelfilmen med Gal Gadot i huvudrollen. Den filmen har helt klart påverkat denna animerade film, som är den första animerade Wonder Woman-filmen på tio år. Många fans har väntat, och många har uttryckt sin besvikelse för denna tämligen svaga comeback inom DC Universe-paketeringen.

Lite förvirrande verkar filmen ta för givet att de som tittar på denna film inte har någon aning om Wonder Womans bakgrundshistoria och ger oss under dess inledande tio minuter en snabbversion av den ganska inarbetade storyn om hur stridspiloten Steve Trevor kraschlandar genom barriären som omger amazonön Themyscira. Han hittas av prinsessan Diana som ser till att hans sår läks men som sedan lämnar honom till att bli dömd enligt de regler som finns angående inkräktare. Fast Diana ställer sig mot systemet och ser till att hon och Steve flyr bort från Themyscira med påföljden att hon aldrig (nåja) kan komma tillbaka.

Acklimatiseringen till mänsklighetens värld hoppar vi över och Diana flyttar in hos arkeologen Julia Kapatelis och hennes dotter Vanessa. Trots att Diana vill väl hamnar Vanessa i kläm, framför allt utifrån alldeles för högt ställda krav från Julia, och i snabb takt ser vi hur den glada tonårstjejen blir revolterande gothpunkare:ish. I nutid ska det bli hennes öde då hon försöker sälja stulna produkter från ett forskningsföretag till några skummisar. Julia vänder sig till Diana för hjälp men i konfrontationen som sker mördas Julia och Vanessa lägger skulden på Diana. Resultatet blir att Vanessa ger sig hän åt skurkarna Dr Cyber och Dr Poison och går med på att förvandlas till något omänskligt och farligt.

Så småningom kommer den här historien ta oss till ön Themyscira igen och Wonder Woman får fullt upp med att vinna kampen och kanske omvända Vanessas förvandling.

Jag tappar ganska snabbt intresset för filmen, men jag måste säga att det händer något tämligen oväntat i filmens tredje akt som lyfter mitt intresse något avsevärt. Utan att säga för mycket introduceras en ny aktör i mixen och då händer det något.

Men det är lite för sent och i sin helhet känns filmen svag. Jag är egentligen inte så förtjust i animerade superhjältefilmer och de behöver vara betydligt bättre än "Wonder Woman: Bloodlines" för att de ska gå hem hos mig.

Bäst av allt på hela skivan är kortfilmen "Death" som är en introduktionsfilm i serien DC Showcase. Death är alltså en DC-karaktär som skapades av Neil Gaiman och Mike Dringenberg. Huvudperson i filmen är aspirerande konstnären Vincent Omata som brottas med ett uselt självförtroende, tills han möter en ung kvinna han bara måste måla av. Stilen på filmen är precis som alla andra DC Universe-filmer men tonen är helt annorlunda. Lite mer poetisk och melankolisk. Helt suveränt är det i alla fall.

Filmens enda bakomfilm handlar till större delen om Wonder Womans ärkefiende Cheetah, en sorts kattmänniska som under alla år haft lite olika identiteter och grader av "katthet", så att säga. Karaktären figurerar som hastigast i huvudfilmen men det är också känt att den kommer att vara med i nästa spelfilm, "Wonder Woman 1984", spelad av Kristen Wiig. Högintressant alltså, och då är det bra med en liten guide till henne.

DC Universe har en tendens att lägga med "förhandstittar" på filmer som redan släppts. Två sådana finns här men det finns även en för "Superman: Red Son" som kommer 2020. Det är en berättelse inom "Elseworlds"-upplägget, det vill säga en alternativ version av en känd karaktärs historia. I det här fallet om det hade varit så att Kal-Els lilla raket hade kraschlandat i Sovjetunionen i stället för USA. Jag har hört talas om denna omgång men inte läst originalet och blir väldigt intresserad av att se filmen så småningom.

Vad mer? Jo, två Wonder Woman-gästspel från den gamla animerade serien "Batman: The Brave and the Bold" ligger med, samt lite trailers.

1. Det man saknar i filmen är några andra hjältar från Justice League. Det görs syftningar till både Batman och Superman men ingen får vara med.

2. Rosario Dawson gör rösten till Diana/Wonder Woman. I övrigt är det lite ont om toppnamn bland rösterna.