Från actionsport till aktion

Efter att ha varit baserade i Miami förflyttar sig både "Ballers" och dess karaktärer till Kalifornien i denna fjärde säsong. Spencer Stratmore (Dwayne Johnson) och Joe Krutel (Rob Corddry) köper en extremsportsagentur i Los Angeles med ambitionen att kunna driva den med sina erfarenheter från fotbollsbranschen. En god tanke, men så enkelt är det förstås inte. Meningsskiljaktigheterna med SportX grundare går isär och Spencer och Joe tvingas sparka honom och därmed försvinner halva företaget och nästan alla klienter.

SportsX har en egen tv-kanal som Spencer börja utforska möjligheterna att sända collegefotboll i och i samband med börjar han engagera sig i den unga talangen Quincy Carter (Eli Goree) vars framtidsval är avgörande för väldigt många personer, bland annat Spencer som börjar använda Quincy som en spelpjäs i ett strategiskt spel. Det innebär att Joe blir i det närmast ensam vid rodret för att styra SportsX rätt. Han får lite oväntad hjälp av Reggie (London Brown) som tidigare i serien varit en snudd på omöjlig figur men som nu har lite bättre kontakt med de klienter SportsX har kvar än vad Joe lyckas få till.

Även övriga huvudkaraktärer har hamnat i Kalifornien på något vis. Reggies bästis Vernon Littlefields (Donovan W. Carter) verkar mer eller mindre pensionerad, precis som Ricky Jerret (John David Washington). Ricky börjar dock ledsna på att inte spela och kämpar på olika vis för att komma tillbaka, bland annat genom att tjata på Charles Greane (Omar Miller) som blivit general manager för Los Angeles Rams.

På något vis känns det som det händer lite mindre i denna säsong jämfört med de tidigare. Den är visserligen ett avsnitt kortare men det är inte det som ger mig känslan. Hur det än är med den saken sätts spelplanen upp för den femte och sista säsongen. Spencer går till krig för att orsaka ett avtryck i branschen som lär märkas. En lite oväntad vändning i serien, men klart spännande. Att ruska om lite i både seriens verklighet och i dess struktur känns som ett smart drag till finalen.

Även om det inte är några fel på säsongen tycker jag att den är lite svagare än de tidigare, men som sagt: förutsättningarna för finalen känns lovande.

1. Grundaren av SportsX spelas av Russell Brand. Jag glömmer bort mellan varven att Brand faktiskt är en riktigt bra skådespelare, även om hans roll ligger ganska nära verkligheten.

2. En av SportsX klienter är Tony Hawk som spelar sig själv i en scen.