Slutspelat under lite hastiga förhållanden

Säsong 4 av "Ballers" hade kanske inte en regelrätt cliffhanger men väl en tydligt upplagd storyline där Spencer Stratmore (Dwayne Johnson) stämde NCAA (National Collegiate Athletic Association). Detta kändes som ett givet upplägg för den femte och sista säsongen men när den börjar har ett år gått, Spencer har pensionerat sig och har mycket pengar. Mellan raderna får man anta att han vann målet och fick en massa pengar? Vem vet - det berörs inte över huvud taget. Spencers tid som pensionär blir kort då han erbjuds en möjlighet att äga och bli general manager för Kansas City Chiefs vilket därmed gör honom till den första svarta ägaren av ett NFL-lag. Rollen innebär sedvanligt eldsläckande, speciellt när en spelare beter sig allt annat än bra. Successivt börjar Spencer med sin erfarenhet som spelare sätta sig emot NFL-organisationens brist på hantering av pensionerade spelares skador och han börjar driva en fråga om hälsovård på livstid vilket inte mottas speciellt bra.

Formen på säsongen är lite annorlunda. Den ringas in av en tv-intervju med Spencer där han pratar om sitt liv. Detta blandas upp med flashbacks från hans barndom. Hur detta hänger ihop med helheten avslöjas i slutet av säsongen. Något annat som är annorlunda är att Spencer och Joe Krutel (Rob Corddry) är ovänner. Joe driver SportsX vidare med Lance Klians (Russell Brand) och Reggie (London Brown). De senare vill satsa på e-sport utifrån fotbollsspelaren Vernon Littlefields (Donovan W. Carter) önskan om att spela dataspel i stället för att spela fotboll. En karriärsförändring som känns ologisk då de stora pengarna fortfarande finns inom fotbollen.

Ricky Jerret (John David Washington) vill inget annat än att spela och använder sig av dopingpreparat för att komma i form, helt mot sin familjs önskan. Trots att han åker dit och lyckas slingra sig ur knipan är det något annat som gör att han förhindras spela. Är karriären över och vad kan man syssla med då? Ricky och eviga parhästen TTD (Carl McDowell) hittar något att göra. Även Charles Greane (Omar Miller) börjar fundera över sin karriär. Jobbet som general manager för Los Angeles Rams är tufft och hans hälsa börjar spöka och det om något är ju ett tecken att ta på allvar.

"Ballers" sista säsong är den kortaste hittills. På åtta avsnitt kommer serien i mål. Alla huvudsakliga karaktärer landar mjukt på något vis och inga lösa trådar ligger och slaskar efter sista scenen. Men det är en säsong som tappat lite av seriens forna fokus. Det går för snabbt och jag hänger faktiskt inte med i alla svängar. Lite trist då jag under de åtminstone tre första säsongerna njöt av att glida in i denna småmärkliga värld. De sista två säsongerna har inte varit lika lätta att omfamna. I sin helhet har det dock varit intressant och givande att ta del av dessa öden.

1. Dwayne Johnson spelade fotboll under sin collegetid. Bilder på den yngre Johnson in action är med i seriens vinjett.

2. John David Washington som spelar Ricky Jerret har också en bakgrund som NFL-spelare i verkligheten.

3. I sin helhet består serien av 47 avsnitt.