En magisk nyckel för varje tillfälle

"Locke & Key" bygger på en serietidning av Joe Hill med samma namn och handlar om familjen Locke. Nina Locke flyttar med sina tre barn, Tyler, Kinsey och Bode till deras pappas (Rendell) barndomshem efter att denne brutalt mördats. De flyttar för att börja om på nytt, men samtidigt för att lära sig mer om Rendells bakgrund som han sällan pratade om.

Ganska snart efter att de anlänt till Keyhouse (som huset heter) så börjar Bode höra hur nycklar gömda över hela huset börjar viska till honom. När han följer deras viskningar hittar han dem och det visar sig att de alla har magiska egenskaper. Vissa låter personen som låser upp en dörr komma vart han eller hon vill, så länge de sett dörren de önskar komma ut ur på andra sidan. Andra förvandlar den som öppnar dörren och passerar genom till ett spöke. Eller varför inte en nyckel som tar en in i huvudet på den man använder nyckeln på (se seriens poster)? Varje nyckel har sitt syfte och när även Kinsey och Tyler börjar hitta dem så har de tre syskonen snart ett helt gäng nycklar. Dock visar det sig snart att de inte är ensamma om att leta efter nycklarna…

Jag gillar serien och jag gillar att man lagt så mycket tid och möda på specialeffekterna. De är väldigt viktiga för seriens trovärdighet och det är glädjande att de levererar. När det gäller skådespelarna så är även de väldigt bra. Connor Jessup (Tyler) och Emilia Jones (Kinsey) har jag inte sett tidigare, men Jackson Robert Scott som spelar Bode känner vi igen som Pennywise första offer Georgie Denbrough i "Det". Mamma Nina spelas av Darby Stanchfield som vi sett i "Castle". Det finns även andra skådespelare med men detta är kärnan och de gör en riktigt solid insats.

Det är även lite kul att se hur Hill har lekt med ord när han skapade serien. Familjen heter Locke i efternamn som även är en felaktig stavning av Lock (lås på engelska). De bor i Keyhouse (Nyckelhuset) och det viktigaste i serien är nycklar och de lås dessa öppnar. Smart!

Serien utspelar sig under tio avsnitt och man lämnar det definitivt öppet för ytterligare en säsong och jag hoppas verkligen att Netflix förnyar den. Visserligen har inte mycket av 2020 gått när jag skriver den här recensionen men jag törs nästan ändå lova att "Locke & Key" kommer tillhöra toppskicket av nya serier från 2020.

1. Håll ögonen öppna, Joe Hill (som för övrigt är son till Stephen King) dyker upp i en liten cameo.

2. Redan 2011 spelade FOX in ett pilotavsnitt av serien, men det visades aldrig och det enda vi sett är en trailer. 2017 skulle Hulu filma serien, men la ner den varpå Netflix tog över.

3. För den som vill läsa serieversionen som serien bygger på så finns det i dagsläget 42 nummer och fler är på gång under året.