Snyggt men luddigt och pretentiöst

"Perfect" är skriven och regisserad av Eddie Alcazar som tidigare bland annat gjort en kortfilm som heter "Fuckkkyouuu" och det kan man tolka som en direkt uppmaning till tittaren. Inte för att jag tror att Alcazar vill be sin publik att dra åt helvete, men kanske att man som tittare ska ta alla föreställningar om hur en normal film ska vara och arkivera dem där Belzebub har grillfest.

En ung man (Garrett Wareing) ringer i panik sin mamma. Genom svävande och otydliga bilder inser vi att mannen har bragt sin flickvän om livet och ber om hjälp. Hjälpen blir att mamman (Abbie Cornish) skickar honom till en exklusiv klinik som ska omvandla honom till en bättre människa. Behandlingarna startar omedelbart men vi tittare får mest gissa oss till vad som händer och framför allt vad som är verkligt, för "Perfect" skriver ingenting på tittarens näsa.

En del andra recensenter har beskrivit filmen som en blandning av långfilm, musikvideo och konstinstallation och det ligger något i det. Estetiken i filmen är mer åt det konstnärliga hållet, med inslag av färger, långsamma rörelser och en allmänt drömsk känsla. På ett plan är det intressant. Det är snyggt och tjusigt men det känns samtidigt som det är på bekostnad av en mer substansfylld historia. Det hinner inte gå många minuter av filmen innan jag inser att jag kommer att ha stora problem att ta in den, och även om den är kortare än den gamla 90-minutersstandarden blir det ändå en seg uppgift att ta sig igenom den.

Personligen zonar jag ut ganska omgående och det är egentligen först när den unga mannen gör sin första "uppdatering" som jag med intresse tittar på skärmen. Här kan man säga att "Perfect" flirtar lite med body horror-genren utan att för den delen bli osmaklig eller obehaglig.

Men intresset falnar. Jag grips aldrig riktigt av filmen och känner samtidigt att jag heller inte bryr mig om att ens försöka bli mer engagerad. Garrett Wareing gör en bra insats som gradvis allt mer omprogrammerad ung man och det får mig att ännu mer sakna en tydlighet i historien. Mer strama, och visserligen mer ordinära, tyglar och "Perfect" hade kunnat bli en riktigt bra science fiction-film. Nu blev det bara luddigt och pretentiöst, och det klarade inte mitt tålamod av denna gång.

1. Ett par partier i filmen utspelar sig i någon sorts monstervärld - kanske är det mannens undermedvetna eller hans fantasier eller något liknande - och det är väldigt snyggt gjort. Mannen ser i denna värld mardrömslikt otäck ut.

2. Musiken i filmen är gjord av producenten/dj:n/rapparen Flying Lotus.

3. Steven Soderbergh är en av filmens producenter. Han har till och med en "Steven Soderbergh Presents"-kreditering i filmens titelsekvens.

ANDERS JAKOBSON (2020-01-21)