En makalöst välspelad kärlekshistoria

Inledningen på Noah Baumbachs "Marriage Story" är så fin. Under två individuella montage av det gifta paret Charlie (Adam Driver) och Nicole (Scarlett Johansson) hör vi den ena läsa upp en lista över den andras positiva sidor - och vice versa. Det är en kärleksfull hyllning till livets småsaker som att älska någon även om de glömmer att stänga skåpluckor eller lämnar tekoppar överallt.

Men allting är inte lika kärleksfullt för paret. Listorna är en del i en samtalsterapi inför en stundande separation. De båda har olika viljor i situationen. Han är inne på att det är en temporär fas som går att lösa, medan hon mer eller mindre har bestämt sig. De olika viljorna och framför allt de olika uppfattningarna om situationerna är något som går igen genom hela filmen.

Baumbachs filmer brukar vara baserade i en intellektuell och kulturell värld och dessutom vara verklighetsbaserade. Så är även fallet med "Marriage Story". Charlie och Nicole är i New Yorks teatervärld. Han är den geniförklarade regissören och hon den hyllade aktrisen. Separationen kommer samtidigt som han ska ta sin uppsättning till Broadway och hon fått ett jobb i en tv-pilot i Los Angeles. Det som gör det hela komplicerat är att det finns ett barn med i bilden, åttaåriga Henry (Azhy Robertson) blir en spelpjäs som flyttas fram och tillbaka mellan föräldrarna.

Trots att de enats om att lösa allting utan advokater och krångel slutar det med att Nicole anlitar en tuff advokat i Los Angeles (Laura Dern) och plötsligt förvandlas situationen till en smärtsam och kostsam historia som definitivt sätter kniven i äktenskapet en gång för alla.

Det här är - trots beskrivningen ovan - en kärlekshistoria som berättas genom en skilsmässa och det är en helt fantastisk film. Både Scarlett Johansson och Adam Driver får plats att bevisa varför de tillhör sin generations absoluta toppskikt. De förmedlar sina roller med en enorm trovärdighet och har några scener där de verkligen lämnar ut sig helt och hållet. Jag blir väldigt imponerad och de som enbart sett dem som superhjältar eller rymdskurkar i gigantiska filmfranchiser lär bli ordentligt överraskade av bredden och kvaliteten på leveranserna.

Jag har gillat Baumbachs filmer sedan "The Squid and the Whale" ramlade in för recension under DVDKritik.se:s första verksamhetsår och sexfaldigt Oscarsnominerade "Marriage Story" hör absolut till hans bästa filmer. Det är en modern "Kramer vs. Kramer" och jag hoppas att den blir sedd av så många som möjligt.

1. Filmen är baserad på Noah Baumbachs egen skilsmässa från Jennifer Jason Leigh.

2. I en scen kan man se ett inramat tidningsurklipp på paret där det står "Scenes from a marriage" som rubrik. Det är förstås den engelska titeln på Ingemar Bergmans skilsmässodrama "Scener ur ett äktenskap". Baumbach plockade även inspiration från Bergmans "Persona" till filmens utseende.

3. Två sånger från Stephen Sondheims Broadwaymusikal "Company" framförs i filmen av skådespelarna. Både Baumbach och Adam Driver är stora fans av den.

ANDERS JAKOBSON (2020-01-22)