Konsekvensskapande hemligheter

Den här åtta avsnitt långa miniserien växlar tempo och känsla ungefär halvvägs och slutar som en spännande deckare. Den inledande hälften är mer ett mysterium med en underliggande känsla av något övernaturligt. Det är nämligen en främling (Hannah John-Kamen) som dyker upp i några människors liv och viskar hemligheter som berör någon närstående, hemligheter som omkullkastar allting och i vissa fall leder till riktigt allvarliga konsekvenser.

Vår huvudperson är advokaten Adam Price (Richard Armitage) som lever ett fint liv tillsammans med frun Corrine (Dervla Kirwan) och sönerna Thomas (Jacob Dudman) och Ryan (Misha Handley) som befinner sig i olika delar av tonåren. Under ytan är det dock inte helt perfekt och den hemlighet som främlingen viskar i Adams öra berättar att Corrine fejkade en graviditet och ett missfall några år tidigare. Att detta sammanföll med en period då Adam hade en utomäktenskaplig affär bidrar till att illusionen om det perfekta krackelerar. Efter att Adam konfronterat Corrine om det han fått veta försvinner hon. I ett sms skriver hon att hon behöver lite tid för sig själv, men Adam tycker att något är skumt med det hela.

Parallellt berättar främlingen hemligheter till andra människor som även används i utpressningssyfte. Caféägarinnan Heidi Doyle (Jennifer Saunders) får höra att hennes dotter drygar ut inkomsten genom att prostituera sig på nätet, men hinner knappt reagera på det innan hon blir attackerad i sitt café av vad som ska visa sig vara polismannen Katz (Paul Kaye) som iskallt mördar henne för vad hon vet och inte vet. Poliskvinnan Johanna Griffin (Siobhan Finneran) som är bästa kompis med Heidi blir den som utreder det hela och när det finns spår av Corrine på mordplatsen knyts trådarna ihop.

Ett annat parallellt spår har ingenting med främlingen att göra utan springer ur en hemlig tonårsfest som spårar ur med en halshuggen alpacka (!) och en skadad, naken ung man som resultat. Mysteriet kring detta - som innefattar Adams son Thomas och hans närmaste vänner samt polisen Johanna - tar väldigt mycket plats i helheten utan att egentligen höra samman med den.

Som jag konstaterade tidigare utvecklas "The Stranger" till en spännande deckare och det gör serien fullt sevärd. Det kommer ett stort antal vändningar under seriens gång, vissa enklare att lista ut än andra, och successivt klarnar de olika mysterierna i berättelsen. Kanske kunde historien tajtats till och berättats lika bra på bara sex avsnitt, men har man ett par kvällar över går det snabbt att se serien - framför allt andra hälften då det knappt går att sluta efter bara ett avsnitt.

1. Serien är baserad på romanen med samma namn av Harlan Coben. Coben är amerikan och har skrivit över 30 romaner på ungefär lika många år.

2. Trots att hans böcker utspelar sig i USA har de filmatiseringar som gjorts flyttat berättelserna till andra länder. "The Stranger" till England och "Berätta inte för någon" till Frankrike.

3. Coben skapade även miniserien "Safe" (inte baserad på en roman) för Netflix, som också utspelar sig i England. Något gemensamt för samtliga tre filmatiseringar är att de handlar om hemligheter och försvunna personer.

ANDERS JAKOBSON (2020-02-12)