Teknik, taktik och lite härligt tjuvspel

I USA och vissa andra delar av världen heter den här filmen "Ford v Ferrari", vilket jag inledningsvis tycker att är en bättre titel än den omständliga "Le Mans '66". Men ju längre filmen går skiftar min åsikt totalt. "Le Mans '66" är en bättre titel då det är 24-timmarstävlingen i Le Mans året 1966 allting leder fram till - visserligen med en ordentlig kamp mellan Ford och Ferrari i förarsätet. Det är nämligen en verklighetsbaserad historia om hur amerikanska Ford utmanade världsledande Ferrari inom racingvärlden genom att utveckla GT40 och på allvar attackera italienarnas dominans inom området.

Filmen börjar dock med att visa hur forna racingstjärnan Carroll Shelby (Matt Damon) tvingas sadla om från framgångsrik förare till bilutvecklare och säljare. Shelby vann dygnsloppet i Le Mans 1959, men fick dra sig tillbaka på grund av hälsoskäl. I hans närhet finns den brittiska mekanikern Ken Miles (Christian Bale) som kan mer om bilar än någon annan - och dessutom är en vansinnigt skicklig förare, om än aningens svår att hantera för vanligt folk.

Parallellt med detta har biltillverkningsmogulen Henry Ford II (Tracy Letts), son-son till den legendariska Henry Ford, ledsnat och ställer ett hårt ultimatum på samtliga av sina anställda: Vill de behålla jobbet får de presentera en bra idé för honom. Lee Iacocca (Jon Bernthal) lägger fram en idé om att Ford ska ge sig in i racingbranschen och jobbar på att köpa Ferrari som går knackigt. Enzo Ferrari (Remo Girone) spelar ett fulspel och använder Fords erbjudande för att få ett bättre från Fiat, vilka han säljer till. Detta blir droppen för Henry Ford II som i rent raseri låter Iacoccas idé gå vidare till verklighet. Shelby anställs för att utveckla bilen och han tar med sig Miles för att garantera bästa resultat, något som Fords vice-vd Leo Bebee (Josh Lucas) har klara problem med, vilket hänger med under hela historien.

Bilsportsfilmer är fascinerande. De är likt baseballfilmer mer spännande än sporten är i verkligheten. Ett varv runt banan i Le Mans tar cirka tre och en halv minut. 1966 krävdes det 360 varv för att vinna. Riktigt så många får vi inte se, men de sista 45 minuterna av filmen skildrar loppet med en underhållande spänning. Allra mest underhållande är Shelbys milda tjuvspel för att psyka Ferraristallet. En upphittad mutter kan få vilken mekaniker som helst att få tokspel!

Det har gått några år sedan filmen "Rush" visade hur Formel 1-förarna James Hunt och Niki Lauda pressade varandra till att prestera mer och bättre. Där var det en individuell kamp. Här är det något större. Det finns visserligen de avgörande momenten där en skicklig förare är bättre än en annan, men det handlar även om teknik och taktik, om USA mot Italien.

James Mangold ("Walk the line", "Logan" med flera) har regisserat och fått till en tajt och bra film som trots en speltid på en bit över två och en halv timme ändå fångar mitt intresse hela vägen. Snyggt och spännande från start till mål.

En timslång bakomfilm bestående av ett flertal fokuserade områden ger en väldigt bra bild av filmens tillkomst. Det finns bara en sak att klaga på och det är att jag gärna hade sett lite mer av de verkliga personerna. Eller "lite mer" är att underdriva - de är ju inte med alls i extramaterialet.

1. Le Mans 24-timmars körs än i dag. Den första tävlingen hölls 1923. Skillnaden i dag mot den version som visas i filmen är att numera är det tre förare som turas om att köra dygnet och att starten görs med rullande bilar. De båda förändringarna skedde på 70-talet.

2. Två svenska förare har varit med och vunnit tävlingen. 1989 var Stanley Dickens med i Team Sauber Mercedes tillsammans med två tyska förare och 1997 representerade Stefan "Lill-Lövis" Johansson Joest Racing tillsammans med italienaren Michele Alboreto och dansken Tom Kristensen.

3. Tom Kristensen är den som vunnit flest segrar, nio stycken, med start 1997 och den senaste 2013. Det är ett svårslaget rekord, speciellt som Kristensen även tydligt har rekordet med flest segrar i rad - sex stycken. Så! Nu vet du mer om Le Mans 24-timmars än du visste att du behövde veta!

ANDERS JAKOBSON (2020-03-31)