Något av det konstigaste jag sett

När jag satte igång "Tiger King" på Netflix hade jag redan hört en massa om den. Inte vad den handlade om men att den skulle vara väldigt bra. Jag kollade trailern och blev i ärlighetens namn inte speciellt övertygad om att detta var något för mig men ganska snart efter det bestämde jag mig ändå för att se den, något jag inte ångrat.

I serien får vi träffa "Tigerkungen" Joe Exotic som driver en privat djurpark där han föder upp tigrar och andra stora kattdjur. Direkt när katterna föds tas de från sina mammor för att uppfostras av Joe och hans medarbetare. Allt för att de ska bli vana med människor och på så vis dra in pengar till Joe då folk betalar för att komma och klappa dem.

Lägg till ekvationen Carol Baskin och det hela börjar blir underligt. Carol jobbar för att stänga ner anläggningar som den Joe driver och ett krig startar mellan Carol och Joe. Joe har dock svårt med att hålla tillbaka och hotar öppet Carol till livet på de mest visuella och verbala sätten han kan komma på. Redan här är det rätt konstigt. Alla som är med i serien är udda typer som saknar allt från tänder till ben till en arm. De flesta har ett brottsligt förflutet dessutom.

För att göra det än mer underligt dyker det upp andra kattuppfödare, män som Joe gifter sig med (vid ett tillfälle två samtidigt) och ett försök av Joe att bli folkvald politiker. Och allt detta är sant och visas i denna dokumentärserie. Jag tror inte ens att man skulle kunnat hitta på allt som händer. Så udda är det. Men det är bra och jag gillar det och man känner sig dessutom väldigt normal själv...

Ungefär tre veckor efter att serien hade premiär på Netflix kom det ytterligare ett avsnitt. En sorts uppföljning där många av personerna i serien intervjuades om vad de gör i dag och hur de upplevde serien. Tyvärr så håller detta avsnitt inte alls samma kvalité som själva serien och det blir lite taffliga intervjuer som inte ger så värst mycket. Det mest intressanta vi får veta är att Joe egentligen är livrädd för stora katter och att när han umgicks med dem var de antingen drogade eller som en tiger, blind. Vi får också veta att Rick Kirkham numera bor i Norge. Varken Carol Baskin eller Joe Exotic deltar. Hela avsnittet känns lite som ett taffligt försök att hålla liv i hypen så länge det går.

1. Carols man Howard är nog den mest sogsna människa jag sett. Och till råga på allt så är han inte alls sorgsen utan ser bara väldigt sorgsen ut.

2. Säga vad man vill men att behandla fullvuxna lejon och tigrar som tamkatter kan inte vara annat är ren galenskap.

3. Serien är ett bevis på att ibland överträffar verkligheten dikten.