Slutet sagan men inte franchisen

Alla sagor har ett slut och detta är slutet på "The Skywalker Saga", en benämning som inte fanns när George Lucas gjorde den första filmen "Star Wars" 1977. Eller första och första - den döptes ju om till "Star Wars Episode IV: A New Hope" och då fanns det ett större koncept där det pratades om att tekniken för att uppnå Lucas vision av de tre första filmerna, det vill säga episod 1-3, inte fanns. Det gjorde det tydligen 20 år senare och så gick det lite som det gick.

Jag har under alla år funderat om Lucas hade en masterplan för "Star Wars". Om man bestämmer sig för att saga ska bestå av nio filmer känns det ändå som man borde ha en tanke, en idé om en början, en mitt och ett slut. Är det det som vi har fått sett i nio filmer under nästan 45 år? Jag tror inte det.

Jag har försökt minnas tillbaka till när jag själv såg den första "Star Wars"-trilogin. Det kan ha varit sent 80-tal när de visades på tv. Det var nog först under 90-talet det blev lite mer av en grej för mig då några kompisar propsade på att vi skulle hyra alla tre och se dem i ett svep. Fascinationen kom nog sedan när "Star Wars Episode I: The Phantom Menace" var på ingång och den stora hypen drog i gång. Internet hade blommat ut och det gick att läsa mer och framför allt hitta mer information. Den officiella "Star Wars"-hemsidan blev snabbt en enorm resurs som imponerade även på en milt intresserad ung man som jag själv.

"Star Wars" har blivit en del av min generations populärkultur på ett sätt som det har varit svårt att värja sig mot. Även om jag aldrig kommer att ranka mig själv som ett superfan har jag konsumerat det mesta som visats och ändå hängt med med viss iver. Samtidigt har jag inte haft några speciella förväntningar, teorier eller ens önskemål om hur "The Skywalker Saga" skulle sluta. Men nu har den slutat och på ett sätt som tillfredsställt mig som allmänt "Star Wars"-intresserad.

De tidigare filmerna i den här avslutande trilogin har haft många olika parallella äventyr, och inledningsvis är det även så i denna, men ganska snart etablerar sig ett kärnäventyr för det gäng av nya hjältar som uppstått: Rey (Daisy Ridley), Poe Dameron (Oscar Isaac) och Finn (John Boyega), samt gamla trotjänaren Chewbacca (Joonas Suotamo) och droiderna C-3PO, BB-8 och D-O. Ett rykte har spritt sig i galaxen om att den onda kejsaren Palpatine (Ian McDiarmid) på något sätt lever och är den stora hjärnan bakom Första ordningen och allt det som Kylo Ren (Adam Driver) försöker åstadkomma. Utifrån en anteckning lämnad av Luke Skywalker (Mark Hamill) ger sig hjältegänget iväg för att leta efter ledtrådar som kan ta dem till kejsaren. Längs vägen får vi veta detaljer om Reys förflutna som ställer saker och ting i ett nytt ljus.

Parallellt kämpar Kylo Ren med att värva Rey till den mörka sidan. Sist kunde de kommunicera vi en sorts kraftkontakt och nu kommer de allt närmre varandra trots att de inte är på samma plats. Kylo Ren menar att de är en dyad, två personer som är en och samma, och det är därför deras öden är så sammankopplade. Tillsammans kan de göra (onda) underverk, men är det det som Rey vill?

Man kan säga att filmen prickar av en hel del på att göra-listan. Har man ungefär samma koll på "Star Wars" som jag har är det lätt att se vissa referenser till förr. Emellanåt blir det kanske lite väl uppenbart, men för det mesta charmigt. Jag har dock inte riktigt kommit fram till om det är coolt eller krystat att Lando Calrissian (Billy Dee Williams) dyker upp. Det känns mest som något som behövde göras än att vi faktiskt behövde det.

Ska man vara lite cynisk så berättas ungefär samma historia i varje film, men skaparna lyckas alltid få till något som känns nytt inom franchisens ramar. Nya världar som vi inte sett förut, nya karaktärer och kanske till och med lite nya egenskaper hos de vi känner sedan gammalt. Med det sagt levererar "The Rise of Skywalker" både trygg nostalgi och lite nya grepp om vartannat. Det gillar jag och filmen blir för mig en helt okej avslutning på både trilogin och hela sagan. Någon gång ska det bli intressant att se hela klabbet i kronologisk ordning. Jag tror dock att jag snarare väljer att se de tre sista filmerna på nytt för att se hur allt hänger ihop, om det gör det.

Den rejäla making of filmen, "The Skywalker Legacy", är två timmar lång och gör något riktigt fint, skulle jag vilja säga. Den berättar historien om hur den sista filmen gjordes genom att blanda in bilder och citat från tillkomsten av de första filmerna. Det blir en cirkelslutning där vi emellanåt tangerar samma sorts utmaningar och behov trots att lösningarna är gjorda på helt olika vis med 40 års mellanrum. Och ibland är lösningarna gjorde på precis samma sätt fast men nya tekniska hjälpmedel.

Resultatet blir väldigt bra. Här får vi till exempel veta hur man skrev delar av manuset utifrån bortklippta repliker från Leia till episod 7 i och med att Carrie Fischer dog innan inspelningarna drog i gång och karaktären fortfarande levde i filmerna. Det är lite svårt att föreställa sig hur detta gick att lösa, men det gjorde det.

Det är även fint att se hur en cameo till kompositören John Williams skrivs in där han ska spela en sur robotmekaniker och alla prylar som omringar honom är passningar till hans över 40 Oscarsnomineringar. Otroligt tjusigt gjort av teamet.

Som komplement till denna långa och heltäckande film finns några fokuserade tittar på fem olika saker. Längst är en bakomfilm till filmens stora Speederjakt (en sådan ska alltid finns), som skildrar allt från design till filmning, kan man säga. Den sekvensen spelades in i Jordanien, vilket även en sorts alienfestival gjordes. Den här bakomfilmen känns lite grann som en kontraktuppfyllande hyllning till Jordanien och dess filmindustri, eller så är det bara en slump. Det är lite roligt att Jordanska kungligheter är intresserade av "Star Wars".

Den nya droiden D-O presenteras i ett klipp och sedan träffar vi "Star Wars"-veteranen Warwick Davis som gör comeback som Ewoken Wicket W. Warrick tillsammans med sin son Harrison Davis. Warwick har medverkat i totalt sju "Star Wars"-filmer, två tv-filmer och en animerad serie. Rätt maffigt.

Slutligen ges en titt på varelser i filmen och hur de skapats med dockor och masker. Ett rejält extramaterial att beta av, så rejält att det krävde sin egen skiva.

1. Även om "The Skywalker Saga" är över så kommer inte det vara slut på nya "Star Wars"-filmer för det. Det finns otaliga som är på gång i någon sorts fas, nya trilogier och nya enskilda filmer. Den senaste som har kopplats ihop med "Star Wars" är regissören Taika Waititi ("Thor: Ragnarök"), vilket kan bli riktigt kul.

2. Den första tv-serien "The Mandalorian" har blivit en stor succé på Disney+ och kommer att fortsätta i fler säsonger. Disney+ kommer till Sverige hösten 2020.

3. Jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite trist att inte få se Rey, Poe och Finn igen. Det är karaktärer som känts självklara på en gång. Det är lite synd om de blir arkiverade för gott.

ANDERS JAKOBSON (2020-05-15)