Beck som jag aldrig mer vill se honom

Ja, vad ska man säga om Beck-filmen "Roseanna" från 1967? Jag hade inte jättehöga förväntningar men kan redan nu konstatera att detta är mycket sämre än vad jag föreställt mig. Och visst, det har gått drygt 50 år sedan man spelade in den men ändå…detta är inte bra.

I rollen som Martin Beck ser vi Keve Hjelm och han är väl en rätt okej Beck. Det är inte där problemet ligger. Jag tror att det är hela synen man hade på allt under den här tiden. Framförallt kvinnor men mer om det längre fram. En död kvinna hittas och man kan konstatera att hon förmodligen mördats på en turistbåt och dumpats i vattnet. Efter lite efterforskningar konstaterar man att kvinnan heter Roseanna McGraw och är en turist från Puerto Rico. Den lokala polisen kontaktas och det är nu det börjar. En lokal polis vid namn Elmer B. Kafka undersöker Roseannas bakgrund men det enda han egentligen frågar om är hennes sexvanor och dessutom avslutar han utfrågningen av ett vittne med att bjuda ut henne.

I Sverige söker Beck och hans kollegor bland en mängd turistfilmer från båten efter tänkbar mördare och kommenterar då bland annat frun till mannen som filmats i stil med att henne borde mördaren haft ihjäl i stället, då hade han varit en hjälte. Nu är inte jag pryd eller känslig på något sätt men det hela känns väldigt konstigt. Det ger filmen ett konstigt skimmer och det känns framförallt inte som något Beck skulle göra.

När man sen tror att man vet vem man letar efter så sätter man upp en fälla och detta kan vara den grövsta brottsprovokation som filmats och upplösningen blir dessutom så konstig att det bara är jobbigt att titta på. Nej, denna film borde nog inte ha gjorts. Nu är det som sagt drygt 50 år sedan och kanske var detta bra då men i dag fungerar den inte alls utan blir bara jobbigt att titta på, tyvärr.

En trailer får vi som mest känns som längre scener ur filmen ihopsatta till vad man väljer att kalla för trailer.

1. Jag kunde välja om jag ville ha svensk eller engelsk textning men tyvärr dök ingen text upp, oavsett vilket språk jag valde. Dessutom skippade man allt vad eftertexter heter. Det tog bara slut… Vet inte om jag hade otur och fick ett defekt ex av filmen…

2. Det bästa med hela filmen är en poster för omläggningen till högertrafik som sitter på väggen i Becks rum.

3. Jag gillar inte omslaget till filmen speciellt men jämför man med andra som togs fram så är det ändå den bästa. De andra ser mest ut som en lågbudgetsexfilm.

HANS-ÅKE LILJA (2020-07-03)