Ekologiskt, renrasigt och instängt

Rent formatmässigt ska man kanske klassa "Partisan" som en miniserie. Det är fem avsnitt som gemensamt klockar in under fyra timmar, och så vitt jag vet - och kan killgissa efter sista avsnittet - är det inte aktuellt med någon fortsättning. Det är både bra och dåligt, främst för att jag tycker att tittaren lämnas med ganska många obesvarade frågor när serien rullat klart.

Samtidigt är seriens brist på tydlighet en styrka. Under de två första avsnittet sitter man som tittare och försöker pussla ihop alla små bitar man plockat upp utan att riktigt veta vad det ska blir för bild till slut. Vem är den där Johnny som Fares Fares spelar egentligen? Jag trodde att han var något som han verkligen inte var, vilket blir tydligt när vissa pusselbitars motiv klarnar. Det gillar jag. Det är roligt när det bjuds på lite tuggmotstånd och man som tittare själv får sitta och spekulera i tv-soffan.

Hur som helst: Johnny är en chaufför som plockar upp två unga tjejer för att köra dem till Jordnära - ett eget litet samhälle som är både en ekologisk grönsaksodling och ett "gated community" med väldigt rena och blonda människor. Tjejerna Nicole (Sofia Karemyr) och Maria (Ylvali Rurling) blir inhysta hos ledarfiguren Kent (Johan Rheborg) som basar för grönsaksodlingarna. Leveransen är bara Johnnys första uppdrag - han glider in i arbetsteamet som ny lastbilschaufför och hamnar direkt på några polackers shitlist. Man kan säga att Johnny sticker ut i samhället och vi tittare blir varse om att här råder en viss renrasig attityd.

Men det är mer till Jordnära än bara goda grönsaker. Det pågår något märkligt bakom låsta dörrar och dessutom är det något med företagets ekonomiska sidor som inte är som det ska. Och Johnny är förstås inte bara en chaufför utan något mer.

Jag väljer att vara lite luddig i min recension för att inte säga för mycket. Jag tror att den här serien gynnas av att man vet väldigt lite om den när man börjar titta. Frågan är hur mycket man vet när man tittat klart? Jag upplever att jag gärna hade fått veta lite mer och fått några fler svar. Det känns plötsligt som fem avsnitt är lite för snålt, speciellt inför det sista avsnittet då det känns som det är alldeles för mycket som "måste" få ett svar på 45 minuter.

Sett i sin helhet är "Partisan" en lite udda svensk serie. Den har en viss mystik och en ton som inte riktigt känns igen från något annat svenskt. Det är inte en perfekt serie, men jag gillar ändå att den vågar sticka ut och kanske vara något nytt. Som synes av postern så är det Fares Fares och Johan Rheborg som är i fokus som två motpoler även om det inte är så de framställs under större delen av serien. Det är kul att se Rheborg i en roll som inte har några som helst komiska drag. Han har förstås gjort drama tidigare, men just denna grönsaks-Kent är nog en karaktär som känns ny. Rheborg spelar bra och det gör förstås Fares också. Hans roll är betydligt mer än vad den inledningsvis ger sken av och Fares har under flera år nu bevisat att han kan göra tunga insatser på ett trovärdigt sätt. Så även här.

Sammanfattningsvis är "Partisan" en bra serie, men jag hade som sagt gärna fått lite mer svar med mig efter sista avsnittet.

1. För regin står Amir Chamdin, en gång i tiden sångare i Infinite Mass - om de nu inte fortfarande existerar, förstås. På hans cv finns bland annat "Cornelis" och Viaplay-versionen av "Hassel".

2. Den ena av de polska chaufförerna som hamnar i bråk med Johnny spelas av Rafael Pettersson som kanske är mest känd som datapolisen John i "Bron". Trots det svenskklingande namnet är han född i Warszawa.

3. Enligt Wikipedia är en partisan "en person som genom gerillakrigföring och olika typer av sabotage bekämpar en fiende". Med facit i handen är det en bra titel.

ANDERS JAKOBSON (2020-09-07)