Vännen har blivit agent

Alla känner väl igen David Schwimmer från "Vänner" där han spelade den lite klantige och knasige Ross. Sedan serien lades ner för 16 år sedan har han haft en del roller och nu är det dags för en ny serie, "Intelligence". Här spelar David en NSA-agent, Jerry Bernstein, som av (i alla fall i början) oklara anledningar förflyttas från USA till England för att hjälpa deras cyberterroravdelning GCHQ.

Även detta är en komedi och det finns stora likheter mellan Ross och Jerry. De är båda impulsiva, kaxiga och ganska korkade men trots detta tänker jag inte så där irriterande mycket på Ross när jag ser Jerry i serien. Ni vet sådär som man kan göra ibland när någon som spelat en viss roll för länge sen ska spela något annat.

Vi träffar även Jerrys chef Christine Clark och hans nya medarbetare Joseph Harries, Mary och Tuva Olsen och detta är en väl utstuderad mix. Vi har Mary som är sådär förvirrad och inte har koll på något, förutom sitt jobb. Vi har Joseph som är som är den som beundrar Jerry och i stort sett göra vad som helst för honom och vi har Tuva som Jerry intresserar sig lite extra för. Christine är en tuff chef som försöker vara rättvis.

Serien duger men är långt ifrån det bästa jag sett. De sex avsnitten rullar på ganska fort och i och med att de bara är runt 25 minuter känns det ibland lite stressat men trots det hinner man berätta om Jerrys bakgrund, varför han skickats till England och dessutom plantera ut misstankar om att det finns en mullvad i gruppen… Serien underhåller men som ofta är första säsongen ett sätt att jobba in karaktärerna men jag har ändå rätt stora förhoppningar på andra säsongen.

1. En andra säsong godkändes innan säsong ett haft premiär.

2. Det slutar med en cliffhanger.

3. David Schwimmer är faktiskt riktigt rolig. Det går det inte att komma ifrån.