Roadtrip med ett annorlunda mål

Det är lite kul när man ser filmer och inser att de referenser som figurerar kommer att vara hopplöst ute om några år. I den här filmen, som på sin absoluta basnivå handlar om en 17-årig tjej som upptäcker att hon är gravid, kallar den ogravida kompisen sin vän för Juno, vilket förstås är en referens till filmen med samma namn från 2007 där Eller Page spelade en gravid tonåring. I den filmen - och här kommer jag äntligen till min poäng - berättar hon om sin graviditet för sin bästa kompis som replikerar med meningen: "What? Honest to blog?" och den meningen hade aldrig fungerat i en film 13 år senare. "Honest to 'gram" kanske.

Hur som helst: Veronica (Haley Lu Richardson) kissar på stickan på skolans toalett och blir påkommen av sin före detta bästis Bailey (Barbie Ferreira) som hon glidit ifrån under de senaste åren. När de blir påkomna av ytterligare en person smusslar Bailey undan graviditetstestet och slänger det i en soptunna. Det hittas dock och ett evigt skvallrande och detektivarbete startar bland alla som inte har något bättre för sig.

Veronica har något bättre för sig. Hon har nämligen inte alls tänkt behålla barnet och hon kan heller inte annonsera ut att hon tänker göra abort. Alltså måste det ske i smyg, på en klinik som kan ta sig an 17-åringar utan att föräldrarna blandas in. Och en sådan finns 15 timmar bort i Albuquerque. I panik vänder sig Veronica till Bailey som har tillgång till bil och uppenbarligen inget bättre för sig och som dessutom verkar acceptera att hon plötsligt duger som vän igen. Alltså kan en roadtrip dra igång som på klassiskt roadtripmanér innehåller äventyr och vändningar och givetvis en ännu mer klassisk ihoplappning av en trasig relation.

"Unpregnant" är alltså en ganska typisk roadmovie men med den stora olikheten att med i mixen finns den i USA så känsliga abortfrågan. Filmen hymlar inte - den är pro-choice och är oerhört klinisk i sin skildring av hur en abort går till och vad man ska tänka på. Det är ett lite märkligt spår i kombination med filmens i övrigt ganska lätta och humoristiska berättarstil. Nästan som det är ett beställningsjobb. Pro-life-sidan får inte speciellt mycket utrymme, men finns förstås där, plikttroget.

Något annat som jag reagerar på är att det lite känns som att filmen har haft en liten checklista att beta av. Det är kanske oundvikligt när det dels handlar om en roadmovie och dels en ungdomsskildring, men stundtals känns det lite sökt.

Men trots det tycker jag att "Unpregnant" är en helt okej film. Den må anstränga sig lite för att vara edgy men den är samtidigt befriad från svordomar, droger och annat som annars brukar vara väldigt närvarande i moderna ungdomsfilmer. Åter igen är det lite märkligt. Den är snäll och lite okänslig på samma gång.

1. Apropå det där med referenser - i en scen figurerar Kelly Clarksons "Since U Been Gone" som en sorts pepplåt för tjejerna i filmen. Det är för mig en modern låt, men den kom faktiskt redan 2004, det vill säga när tjejerna i filmen fortfarande sprang runt i blöjor...

2. En rolig sak i filmen är att Veronica och Bailey tydligen lärt sig klingon som barn och använder det som ett hemligt språk. Huruvida det är korrekt använd klingon kan jag inte avgöra, men det var en skojig detalj.

3. På skojkontot kan man även placera Giancarlo Esposito som kufisk limochaufför.

ANDERS JAKOBSON (2020-09-23)