Bra och annorlunda svenskt kriminaldrama

Jens Lapidus är ju en mycket populär svensk författare som i mitt tycke skildrar en typ av kriminalitet i sina böcker som känns oroväckande äkta. Många har läst eller sett "Snabba Cash", Lapidus debutbok som blev en trilogi böcker och filmer som inte riktigt följde varandra. "Top Dog" är en åttadelad TV-serie baserad på en annan trilogi av Lapidius. Den skildrar parallellt en värld med välbetalda jurister och en värld av kriminella. Vi har en huvudperson i varje läger.

Juristen är Emily (Josefin Asplund), en målmedveten kvinna som gjort något av kometkarriär på firman Leijon. Runt fem år tidigare blev hon lovad att hon skulle kunna bli en delägare om hon spelade sina kort rätt. Det har Emily gjort, men på vägen har hon drabbats av en tung personlig katastrof. Hon har nämligen dragit på sig en skuld på 8 000 000 kronor. Varför och hur detta har gått till avslöjas först en bit in i serien och det är i sig en gripande sidohistoria som ger oss ganska många förklaringar till varför Emily är som hon är. I inledningen av serien förlorar hon sin bostad och tvingas bokstavligt talat bo på kontoret, vilket i sin tur får henne att framstå som ännu mer ambitiös när hon faktiskt är först på jobbet varje dag.

Den kriminella är Teddy (Alexej Manvelov) som precis avverkat ett tio år långt fängelsestraff för en kidnappning som slutade i ett oplanerat dödsfall. Även i detta fall finns det betydligt mer i det förflutna än det uppenbara, vilket utvecklas i flashbacksekvenser. Men det leder också till att Teddy är färdig med den kriminella världen, men den kriminella världen är inte färdig med honom. Gamla kontakter vill ha igång honom igen och hans systerson Niko (Gustav Lindh) har vuxit upp till en ung man som går i sin morbrors fotspår. Teddy gör sitt bästa för att distansera sig, men det går inte riktigt.

Emilys och Teddys vägar korsas när den unga finansmannen Philip (Björn Elgerd) kidnappas. Han är nyutsedd vd för ett familjeföretag som Leijon har en affär kring och Emily får i uppdrag att hitta Philip för att säkra sin delägarmöjlighet. Av helt andra anledningar får Teddy också i uppdrag att hitta Philip och oundvikligen möter han Emily. Trots att de kommer från helt olika världar och har avvikande anledningar till varför de måste hitta Philip, finner de snabbt att de når bäst resultat om de samarbetar. Kidnappningen ska visa sig bara vara början på en konspiration som Emily nystar upp och det finns dessutom kopplingar till det brott Teddy utförde tio år tidigare som vittnar om att hans öde inte var så slumpartat som man kan tro. Det finns med andra ord anledningar för de båda att fortsätta samarbeta tills alla sanningar kommit fram.

Jag gillar serien. Den är välgjord och den är framför allt lite annorlunda i det svenska utbudet med sin kombination av två helt skilda världar. Jag får lite lätta "The Wire"-vibbar som ju skildrade poliser och kriminella och lät tittaren tillbringa lika mycket tid med båda lägren, och det är lite samma sak här. Att Emily och Teddy blir ett osannolikt team är förstås en lite rolig konsekvens av kulturkrockarna.

För mig är det här Alexej Manvelovs serie. Han har aldrig tidigare, i alla fall av det jag sett, varit så här mycket i fokus. Hans roll i "Innan vi dör" är visserligen stor och betydande, men det här är en riktig huvudroll och han klarar av att lyfta den fint. Inte illa för en skådespelare som debuterade som Skurk #1 i "Johan Falk: Leo Gaut"...

Det har producerats en hel del bra kriminaldrama i Sverige under de senaste åren och "Top Dog" hör till toppskiktet, helt klart. Den stora frågan nu är om det här är det enda vi får, eller om det bli mer. Jag vet vad jag önskar i det fallet.

1. I scenerna när Emily och Teddy är i Spanien kan man se Jens Lapidus i en liten blixtsnabb cameo.

2. Enligt vad jag kan se plockar serien inslag från de två första böckerna i Lapidus trilogi. Alltså känns det som det finns utrymme för lite mer, speciellt som många trådar lämnas lösa i det sista avsnittet.

3. En ny version av "Snabba Cash" är på väg ut via Netflix så Lapidus verk är onekligen i ropet. Det är dock inte en filmatisering av böckerna utan något nytt i samma anda.

ANDERS JAKOBSON (2020-11-19)