En okej romantisk komedi för tio år sedan

Sloane (Emma Roberts) har inte kommit över uppbrottet med sitt ex Luc (Julien Marlon Samani), men hennes familj är hela tiden på henne om att hon måste hitta någon och gifta sig. Den enda som står på hennes sida är hennes moster Susan (Kristin Chenoweth) som alltid tar med sig nya män till de olika helgdagarna familjen samlas för. Hon kallar det "holidate" och rekommenderar Sloane att testa för att få familjen att låta henne vara. Samtidigt firar Jackson (Luke Bracey) jul hos en flickvän han träffat i några veckor. En jul som slutar i katastrof och han inser att han aldrig kommer kunna tillbringa helgdagar med en flickvän om det inte är seriöst. Sloane och Jackson träffas på ett köpcentrum och inser att de kan lösa varandras problem. De behöver inte vara ensamma på helgdagarna, de slipper familjens tjat och de behöver inte anstränga sig för att få någon att tycka om dem. De blir varandras holidate.

Romantiska komedier är överdrivna och overkliga. Många har den åsikten, så även "Holidates" huvudkaraktär Sloane. Hon hinner knappt träffa Jackson, sin motspelare, innan hon uttrycker denna åsikt. Den kommer sedan åter gång på gång. Att huvudkaraktären flertalet gånger kritiserar genren filmen rör sig inom skulle kunna ses som ironi, men det är också lite av ett slag mot åskådaren som älskar den. Det är extremt svårt att sympatisera med en karaktär som mer eller mindre säger att ditt val av film är korkat.

Vidare följer "Holidate" varje regel i boken. När det kommer till romantiska komedier behöver det dock inte vara en dålig sak. Hela genren bygger på att man vet vad som kommer hända. Det till och med står i beskrivningen av filmen att Sloane och Jackson kommer falla för varandra. Att vi redan vet vad som kommer hända är inte problemet. Det är stereotyperna av att man som kvinna behöver ha en man vid sin sida som tar det priset. Att man ska ha en dejt vid varje familjesammankomst eller veckodag, kvinna som man. För tio år sedan hade det inte varit konstigt med denna typ av film, men när vi lever i 2020 känns det som att vi borde ha kommit längre. Att det borde ha varit lite mer fokus på självständiga kvinnor och män som inte beter sig som den klassiska mannen som ändras så fort han träffar den rätte. Självständiga kvinnor och realistiska framställningar av män är inte samma sak som ett dåligt recept på en bra romantisk komedi. "Holidate" är dock inget bevis på detta.

Allt ovan till trots är inte "Holidate" en dålig film. Att den släpps i samma veva julfilmerna börjar rulla in gör att den hamnar i det facket trots att det inte är julen som ligger i fokus för filmen. Det ger lite medvind. Som en film att ha på en kväll för att slippa tänka, eller ha på i bakgrunden när man slår in julklappar, så fungerar den. Emma Roberts och Luke Bracey har en fin kemi tillsammans och därför väntar man på stunden när de inser att de hör ihop. Det är inte den romantiska komedin man önskar 2020, men den kan ge ett leende när man vill ha något upplyftande i dagens mörker.

Finns inget.

1. När Sloane berättar för Jackson att hennes ex heter Luc blir Jacksons svar att han låter som en nolla, ett svar baserat på enbart vetskapen om hans namn. Det intressanta är att skådespelaren som gestaltar Jackson heter just Luke.

2. I en scen vaknar Emma Roberts karaktär upp och täcker för sin mun med täcket då hon inte gillar kyssar på morgonen. Exakt likadant gjorde hennes faster Julia Roberts i filmen "America’s Sweethearts".

3. Flertalet gånger refererar karaktärerna till Ryan Gosling och att han skulle komma och dansa dansen från "Dirty Dancing". I en scen gör till och med Sloane och Jackson ett försök att göra det berömda danslyftet. Alla dessa referenser kommer från filmen "Crazy, Stupid, Love".

EMMA Ã…KERLIND (2020-11-10)