En oväntat bra svensk skräckfilm

"Andra sidan" är något så ovanligt som en bra svensk skräckfilm. Jag säger "ovanligt" för ofta när det görs svensk skräck brukar det kännas lite fjantigt, överdrivet eller allt för komiskt. Det är med andra ord svårt att skrämmas på svenska. Men här lyckas man. Mycket tack vare Dilan Gwyn och Eddie Eriksson Deminguez som spelar Shirin och Fredriks son Lucas. Det glädjer mig speciellt att det fungerar med unga skådespelare. Det brukar annars vara de som sabbar filmer.

Här får vi följa Shirin och Fredrik som ska flytta ihop. Fredrik har en son (Lucas) sedan ett tidigare förhållande men mamman är sedan en tid tillbaka död. Något som Lucas fortfarande lider av. De köper ett parhus varav den delen de inte köper är nedgången och misskött. Redan här skulle man kanske dra öronen åt sig men både Shirin och Fredrik gillar stället så de slår till. Ganska snart efter de flyttat in erbjuds Fredrik ett jobb som innebär att han kommer vara hemifrån under lite längre tider men Shirin försäkrar att det inte kommer bli något problem. Naturligtvis har hon fel men kanske inte av den anledningen de trodde från början.

Jag gillar "Andra sidan". Man har lyckats få till några bra hoppa-till-scener och när man ser själva ondskan så gillar jag även hur man valt att låta den agera och bete sig…jag vill inte säga för mycket här men det blir obehagligt. Dock får man bortse från saker som att Shirin och Lucas knappt verkar ha lärt känna varandra alls innan hon och Fredrik flyttar ihop vilket känns lite udda, eller så är de bara snabba med att flytta ihop. Har filmen någon svaghet är det då kanske att det går lite lätt på slutet samt Linus Wahlgren i rollen som Fredrik. Dels ser han ut som om han ska börja skratta hela tiden och dels är han den som minst behärskar själva skådespeleriet. Detta räddas dock upp av att han inte är med så mycket.

1. Som vanligt med den här typen av skräckfilmer så stannar huvudpersonerna allt för länge kvar när varje normal människa skulle stuckit för länge sedan.

2. Kul som sagt med en svensk skräckfilm.

3. Jag gillar ljudet som "Gubben" ger ifrån sig. Obehagligt…