Underhållande med lätt Tarantino-vibb

Clark Duke kanske en del känner igen som en rolig kille från diverse olika sammanhang. Jag tror att jag först verkligen lade märke till honom när han dök upp i de senare säsongerna av amerikanska "The Office", andra kanske såg honom först i "Hot Tub Time Machine" och de som är riktigt med i matchen kanske till och med såg honom tillsammans med Michael Cera i deras egna komediserie "Clark and Michael". Där var han även manusförfattare och regissör och det är han också i långfilmsdebuten "Arkansas".

Om vi ska klara av det först så tycker jag att Duke gjort ett fint jobb i framför allt rollen som regissör. Filmen ser bra ut, har en smidighet och en känsla som ger en liten, liten Tarantino-vibb. Inte överdrivet mycket, men lite grann. Det gillar jag.

Duke och Liam Hemsworth spelar knarkhandlarna Swin och Kyle som båda jobbar för bossen Frog som ingen av dem sett. De kommer båda från olika håll men paras ihop för att jobba med transporter av större partier. Ganska snabbt blir de upptäckta av parkskötaren Bright (John Malkovich) som blir deras närmaste boss. Bright har specifika regler och det är bara att sköta sig. Och det gör de, tills de omedvetet gör bort sig. De gör en affär i en annan stat och blir förföljda av sin kunds besynnerliga sonson som hamnar i en strid med Bright vilken slutar med att båda dör. Swin och Kyle upptäckter kropparna och begraver dem i väntan på nya instruktioner. Klart är i alla fall att de gjort bort sig, och det kommer att kosta.

Parallellt får vi via flashbacks lära känna Frog (Vince Vaughn) som ursprungligen är en pantbanksägare som börjar sälja bootlegvaror och så småningom knark. Därifrån går han stegvis till att bli en allt större och större spelare, som verkligen vet hur man spelar spelet för att avancera och utnyttja både situationer och människor för egen vinst. Det lustiga är att i nutiden finns han precis i Swin och Kyles närhet utan att de vet om det. Men det är förstås bara en tidsfråga.

Det här är en fullt godkänd thriller med en liten absurd twist. Det kanske är en nypa av det där svårdefinierade som heter svart komedi som är med i mixen, men det gör "Arkansas" till en rätt skön film som kanske aldrig kommer att nå en större publik, men som är underhållande för de som hittar den. Det som ändå känns roligast med filmen är att den känns mer genomarbetad och mogen än vad man kan föreställa sig att en debutlångfilm från en relativt oetablerad regissör borde vara. Det är väldigt kul och det ska bli spännande att se vad Duke kan åstadkomma framöver.

1. Det är som sagt Clark Dukes långfilmsdebut som regissör och manusförfattare. Det är dock inte något originalmanus utan en adaption av en bok skriven av John Brandon.

2. Lämpligt nog är Duke från Arkansas.

3. Den amerikanska versionen och den internationella skiljer sig på ett lite annorlunda vis. De har nämligen helt olika musik. Varför det blev så har jag ingen aning om.