En Jack The Ripper-kopia

Mellan slutet av 70-talet och början av 80-talet så härjade en man i England. Han mördade totalt 13 kvinnor och till en början trodde man att det bara var prostituerade som var i farozonen. Någon som skulle visa sig vara fel. Väldigt fel.

Mördaren som senare identifierades som Peter Sutcliffe diskriminerade inte. Han gav sig på kvinnor - punkt. Sen var prostituerade lättare att lura med sig, men han var inte petig. Som med många stora brottsutredningar begicks det en mängd misstag även med denna. Några brev och ett kassettband där mördaren hånar polisen dök upp och polisledningen bestämde sig tidigt för att det var mördaren de hörde och alla som inte hade den dialekt som mannen på bandet hade avskrevs. Senare visade det sig att dessa var skickade av en bedragare. Sutcliffe förhördes inte mindre än nio gånger, men rann ändå mellan fingrarna på polisen.

Serien består av fyra avsnitt på vardera runt 45–50 minuter och tyvärr blir det lite för mycket. Det går ganska sakta fram och kanske kunde man minska lite av beskrivningen av varje mord? Första och sista avsnitten är bäst och de två i mitten blir lite av en transportsträcka. Kanske kunde man slagit ihop dem? Men det är en intressant historia som är väl värd att berättas. Mycket tack vare att den utspelar sig på en tid då man filmade rätt mycket av det som hände och det är rätt viktigt att man får med autentiskt material här. Det jag saknar lite är mer bilder av Sutcliffe själv.

1. Sutcliffe satt över 30 år på psyksjukhus innan han ansågs stabil nog att sättas i vanligt fängelse där han så sent som i november 2020 dog av Covid-19.

2. Oj, vad misstag polisen gjorde.

3. I efterhand verkade det som om det trots allt fanns en hel del som överlevt överfall av Sutcliffe och om polisen inte låst sig vid att han bara överföll prostituerade så tidigt hade man nog kunnat gripa honom långt tidigare.

HANS-ÅKE LILJA (2021-01-27)