Bröllop hela veckan

Nyles vaknar med sin flickvän i deras hotellrum på morgonen och beger sig till bröllopslokalen där deras vänner ska gifta sig. Där upptäcker han att flickvännen vänstrar med brudgummen, och Nyles knallar i väg med brudens syster Sarah för att supa sig fulla. Plötsligt får dock Nyles en pil skjuten rakt i axeln, och de börjar jagas av en mystisk man. Nyles kravlar sig in mot en underlig grotta, men ropar åt Sarah att inte följa efter. Hon är ändå orolig för honom, och går dit där hon sugs in i ett mystiskt ljus.

Sarah vaknar i sitt hotellrum på morgonen, och upptäcker att dagen börjat om. Nyles berättar att hon nu är fast i den tidsloop som han själv redan befunnit sig i under många, många år. Sarah börjar sina försök att ta sig ur loopen, som Nyles förstås redan testat och vet mycket väl att de inte fungerar. Vad är lösningen då? Och vem jagade efter Nyles?

I mångt och mycket är förstås "Palm Springs" ytterligare en tidsloop-rulle i stil med "Måndag hela veckan", men det finns en ganska påtaglig skillnad i attityd. Där Bill Murrays Phil är en bitter man som får lära sig att Växa som människa i en historia som i grunden är en romantisk komedi, så är Andy Sambergs ("Brooklyn Nine-Nine") Nyles och Cristin Miliotis ("The Wolf of Wall Street") Sarah rent nihilistiska personer som bestämmer sig för att allt är meningslöst. Det mest uppfriskande med hela filmen är ju att man inte fjantar ur med ett lyckligt slut där alla just Växer som människor.

Lyckligtvis är det dessutom roligt, och manuset är både smart och underhållande. Tidsloopfilmer finns det riktigt gott om, men många av dem lyckas inte vara både smarta, underhållande och välgjorda. "Palm Springs" fixar biffen på alla plan, och lyckas faktiskt smyga in lite tyngd i storyn som en lite rökig barbecuesås på köttet. Med den underliga liknelsen menar jag att filmen är bra, så det är alltså en rekommendation!

1. Regissören Max Barbakow och manusförfattaren Andy Siara kom på idén till filmen som filmskolestudenter, och det skulle först vara en variant på "Leaving Las Vegas".

2. Man skrev och filmade flera olika slut till filmen, och valde det som flest vänner och bekanta gillade.

3. Den påhittade öl man dricker i filmen heter Akupara, efter den mytologiska sköldpadda som bär världen på sin rygg.