Neesons vanliga roll för femtioelfte gången

När Liam Neeson häromåret gjorde "Cold Pursuit", remaken på norska "En iskall jävel" med Stellan Skarsgård i samma roll, sa han att det vara hans sista actionfilm. Men det var det bevisligen inte då Neeson frontar actionrullen "Honest Thief" där han spelar "mannen som blir felaktigt anklagad och är överdjävlig på problemlösning", en roll han gjort femtioelva gånger tidigare. Inte konstigt att han vill lägga ned actionkarriären när han bara gör samma typ av karaktär hela tiden.

Nåväl, den här gången spelar Neeson ex-marinsoldaten Tom Dolan som under de senaste tolv åren haft en synnerligen lyckad karriär som bankvalvsrånare där närmare nio miljoner dollar stulits utan att polisen och FBI haft det minsta spår att gå på. Ett år efter att Tom lite slumpmässigt träffat en kvinna som han verkligen älskar, Annie (Kate Walsh), beslutar han sig för att ge sig till känna, mot ett mildare straff, för att kunna leva sitt liv med Annie.

FBI är först tveksamma då de får liknande erkännanden i parti och minut och inte ens när Tom träffar agenterna Nivens (Jai Courtney) och Hall (Anthony Ramos) tror de på honom men när han ger dem en nyckel till ett förråd gör de ett rejält fynd. Men de väljer att behålla pengarna för sig själva och framför allt Nivens är den drivande i detta omoraliska val. Det är också han som skjuter sin egen chef (Robert Patrick) när denne undrar vad som pågår, något som Tom får skulden för. I samband med det berättar han för Annie vad som händer och hon blir delaktig i den snåriga situationen där Tom måste bevisa sin oskuld samtidigt som en skrupelfri agent inte drar sig för att döda de som kommer i hans väg.

Filmen är inte helt ospännande trots att den blir en ganska generisk historia. Det är dock lite kul och udda med den ärliga tjuven och Tom redogör för sina anledningar till rånen. Det finns en förklaring till varför han blev tjuv och varför han inte rört pengarna. "Honest Thief" kommer inte att gå till historien - om det nu inte blir Neesons sista actionfilm - men det är inte helt bortkastad tid att lägga dryga 90 minuter på den. Men jag känner att det hade varit en betydligt roligare film om den fokuserat på Toms olika rån snarare än det uttjatade "felaktigt anklagad"-spåret.

1. Filmen är regisserad av Mark Williams som huvudsakligen är producent med bland annat "The Accountant" och "Ozark" på meritlistan. "Honest Theif" är hans andra regiuppdrag.

2. Manuset har han skrivit tillsammans med Steve Allrich vars blygsamma CV består av titlar som Williams producerat.

3. Williams nästa film som regissör, manusförfattare och producent är "Blacklight", en actionfilm med - you guessed it - Liam Neeson i huvudrollen. Joråsåatte...