Färre avsnitt och lite höst i sommarsverige

Jag anar en oroväckande trend när det gäller "Sjölyckan". Det handlar om antalet avsnitt som minskar från säsong till säsong. Den första hade tio, den andra åtta och denna således bara sex. Blir det bara fyra nästa gång? Och sen 2, 1, 0?! Skämt åsido, jag tror att förklaringen stavas corona som så mycket annat. Det har inte enbart påverkat antalet avsnitt utan även innehållet. De äldre karaktärerna är knappt med och det sista avsnitten för säsongen utspelar sig inte ens på sommaren utan när det är dags att städa ur och stänga skärgårdshuset Sjölyckan för säsongen.

Redan till förra säsongen hade serien landat i ett säkert småputtrande som förlitade sig helt på huvudkaraktärerna och uteslöt mer eller mindre alla andra öbor som gjorde platsen lite mer omfattande. Så är det även ännu gång och lite mer än så i och med att det äldre gardet Berndt (Hans Mosesson) och Maj-Gull (Marianne Mörck) har gift sig och lämpligt nog åker på bröllopsresa. Alltså kretsar det mesta kring syskonparet Klara (Malin Cederbladh) och Thomas (Henrik Schyffert) och deras familjer. Inledningsvis är i och för sig pappa Berndt med och då oroar sig Klara och Thomas om deras möjliga arv ska delas med Maj-Gull och hennes familj. I det avslutande avsnittet handlar det om att de vill ha lite mer ansvar för huset för att på sikt ta över det, så det finns någon sorts omringade tema även om det inte har någon speciell betydelse.

Däremellan är det lite som vanligt. En stor skillnad från sist är att Thomas och hans Lily (Shima Niavarani) har fått barn och de är två trötta småbarnsföräldrar som försöker hitta alla sätt som går att få avlastning och vila. För Klara och hennes Rille (Gustaf Hammarsten) handlar det om kanske den sista sommaren de kan tvinga med sina barn ut i Skärgården.

Det är som vanligt lite småkul och lagom underhållande, men det är ändå lite som att det gå på tomgång. Jag kräver kanske inte någon drastisk förändring om jag ska vara helt ärlig, men samtidigt är det ganska tydligt att det bästa krutet brändes av redan under den första säsongen. Trots det kommer jag att se säsong 4 om en sådan kommer.

1. I ett avsnitt konsumerar Rille och Thomas starka såser och i podcasten "Nours poddelipodd. Och Henrik" berättade Henrik Schyffert att han ansåg sig vara för dålig skådespelare för att fejka så han åt de riktiga såserna, men tillhörande konsekvenser.

2. Jag tycker fortfarande det är lite trist att serien blivit så isolerad kring familjen. I den första säsongen var det många fler karaktärer så som grannar eller andra öbor och det gjorde det hela lite mer roligt.

3. Maj-Gulls son Mats (Anastasios Soulis) som kändes lite som ett "hot" i förra säsongen är med, men får ganska lite plats. Fast han får trots det det sista ordet, om man uttrycker det så, i finalavsnittet...

ANDERS JAKOBSON (2021-04-29)