Tänk att rymden kunde vara tråkig

När Zoe, David och Marina inlett sin två-åriga resa till Mars för att forska om det går att skapa syre där får de snart en överraskning. De hittar nämligen en tekniker som på något sätt lyckats fastna innanför en fastskruvad (utifrån) lucka och sen tuppat av under starten. Nu drar de fram honom, syr ihop hans sår och inser att de helt plötsligt är fyra på personer i en rymdfarkost som ursprungligen byggts för två personer men uppgraderats så den klarar tre. Måste kännas tryggt att bege sig till Mars i ett ombyggt bättre begagnat rymdskepp. Att skicka upp mer syre och förnödenheter är uteslutet då de har så hög fart att ingen skulle hinna ikapp dem. De åker nämligen med den snabbaste av de snabba raketerna.

Innan jag såg filmen tyckte jag att upplägget kändes riktigt spännande men som ni kanske hör på den sarkastiska tonen så faller filmen snabbt och det dröjer inte länge innan man inser att detta är en riktig lågbudgetfilm som gärna vill se påkostad ut. Men man märker de genvägar man tagit ganska snabbt. Något som är obligatoriskt i alla rymdfilmer med självaktning är åtminstone en scen där karaktärerna flyter runt i tyngdlöshet. För att slippa den kostnaden har man här infört artificiell gravitation som gör att de rör sig som om de var hemma på jorden. Lite lustigt är det dock att de inte ens blir tyngdlösa när de lämnar skeppet och vistas utanför det. Här syns det verkligen att de befinner sig på jorden framför en greenscreen och inte i rymden.

Hur som helst måste de nu hitta på ett sätt att framställa syre så det räcker åt alla fyra eller så måste de ta livet av teknikern Michael som är den som inte tillför uppdraget något. Marina och David tycker att det är bara att ta livet av honom så fort som möjligt medan Zoe vill göra allt för att rädda honom även om det kostar alla andra livet. För henne blir räddandet av Michael det yttersta uppdraget.

Tyvärr blir vad jag hoppades skulle bli en spännande film något av det långtråkigaste jag sett och man sitter snart och hoppas att de ska stryka med allihopa så filmen kan ta slut. Man tror att något ska hända men…nej, inget händer. Skådespelarna känns plastiga och specialeffekterna urusla. Min rekommendation är att ni lägger de knappa två timmarna filmen är på något annat i stället. Diska, städa eller putsa fönstren är alla mer upphetsande saker att göra.

1. Manusförfattaren heter Joe Penna och med ett sådant efternamn tycker man ju att han borde kunnat "skriva" ett bättre manus :-)

2. Det är lite kul när något som först beskrivs som otroligt farligt och omöjligt att genomföra sen inte tar mer än kanske en timme när de väl försöker…

3. Föga förvånande kan man med lite googlande se att filmen inte riktigt håller sig till fakta när det gäller hur astronauter uppför sig under en rymdresa.