Rejäla kliv mot det osannolika

Den andra säsongen av "Heder" tar givetvis vid där den första slutade, nämligen att vi fick veta att de fyra huvudpersonerna och tillika advokaterna i firman Heder - Elin (Julia Dufvenius), Janni (Anja Lundqvist), Nour (Alexandra Rapaport) och Karin (Eva Röse) - gemensamt mördade advokaten Pierre Kanold. 28 år tidigare våldtog Pierre Nour, vilket resulterade i hon blev gravid, bröt med sin familj som aldrig skulle acceptera ett utomäktenskapligt barn, och adopterade bort barnet. Barnet, nu den unga vuxna kvinnan Sandra (Ella Schartner), sökte i första säsongen upp Nour och fick sedan en hållhake på kvinnokvartetten i och med att hon filmade mordet. Frågan är vad hon ska göra med filmen?

Firman Heder försvarar kvinnor som blivit våldtagna eller på andra vis utsatta för mäns våld. Denna säsong handlar främst om att en våldtäktsman förgriper sig på kvinnor som sökt hjälp hos Heder, vilket blir ett otäckt mönster men som även kommer kvartetten väldigt nära. Men var och en har även separata historier som löper parallellt. Nours dotter, som numera kallar sig Lovisa, dyker upp efter att ha varit försvunnen sedan sist. I själva verket har hon varit under behandling och det är tydligt att hon inte mår speciellt bra. Hon nästlar sig in hos Nour och Heder vilket är både bra och dåligt. Bra, eftersom de kan ha koll på henne, och dåligt för att de inte vet vad hon vill. Och extra dåligt för Nour eftersom Sandra-Lovisa söker sig till Nours familj, vilket är helt emot hennes vilja. En liten guldstjärna till Ella Schartner som spelar dottern på ett väldigt obehagligt och effektivt vis.

Janni har en nyfödd dotter tillsammans med polisen Matteo (Kardo Razzazi) men både vi tittare och Janni vet att han inte är pappa till barnet och det är även något som Matteo börjar ana. Janni tvingas också att berätta sin gemensamma hemlighet med de övriga tre för Matteo. Detta efter att Elin inte riktigt orka hålla uppe masken. Hon har separerat från sin man David (Christopher Wollter) och tonårsdottern Ada (Ellen Bökman) anklagar sin mamma för att ha förstört familjen. Två nya relationer påverkar Elin. Dels blir hon vän med Pierres änka Emilie (Karin Bjurström) som försöker hitta bevis för att Pierre mördats och dels inleder hon en mer köttslig relation med advokaten Leo Sparre (Christoffer L Jonsson) som vanligtvis brukar vara på andra sidan i rätten, men vars privatliv liknar Elins.

Slutligen, Karin, som gör allt vad hon kan för att komma ur familjebolaget Stenshufvuds grepp. De sponsrar Heders verksamhet och Karins mamma Birgitta (Siw Erixon) vägrar släppa taget när Karin hittat en lösning för att sälja sin del och därmed kunna köpa loss Heder. Det ska visa sig att det finns förklaringar till mammans envishet som blir avgörande för Heders framtid.

När det gäller serien "Heders" framtid så ställer jag mig en smula tvekande till hur det hela slutar. I stora drag är det en serie som tar sig ganska stora friheter kring hur saker och ting verkligen är och det är egentligen bara att tugga i sig alla de små detaljer som inte är trovärdiga och uppenbart dramaanpassade. Så är det väl i de flesta serier, men just här drar det åt ett alldeles för osannolikt håll. Det kommer bevisligen att komma mer, men det finns en övervägande risk att det kommer att bli riktigt knepigt att se serien i framtiden. Än så länge är det inom acceptabla gränser, men det finns avsevärt bättre dramaserier att se framför denna.

1. Det ska komma en tredje säsong under 2022. Enligt de uppgifter som finns på IMDB ska den bara ha sex avsnitt, men det kan ju vara en felaktig uppgift förstås.

2. Jakob Eklund spelar Karins bror Klas Botvid (stor gåta kring efternamnet - varför heter han inte Stenshufvud?) och det är en riktig karaktär med tvinnade mustascher, färgade glas i glasögonen och senilsnören i metall. Väldigt kul med en så udda fågel i serien.

3. Första säsongen hade ett spännande berättargrepp där varje avsnitt inleddes med en flashforward som berättades i omvänd kronologisk ordning och det gav en mystik till serien som jag gillade skarpt. Den här gången finns det inget liknande.

ANDERS JAKOBSON (2021-06-29)