En enorm besvikelse

När jag och min fru ser "Skitsamma" diskuterar vi lite om det här med målgrupper. Jag anser att även om man inte tillhör den direkta målgruppen för en produkt, i det här fallet en tv-produktion, ska man kunna roas och njuta av den, under förutsättning att det är genomtänkt och välskrivet. På det viset kan även något extremt riktat fungera över generationer och målgrupper.

När det gäller "Skitsamma" är det dock en utmaning att som 15-20 år äldre än karaktärerna i serien finna den där chansen att bli road och underhållande. Det är en serie som i sina absolut bästa stunder faktiskt lockar till skratt eller hittar ett lite mörkare allvar bakom det otroligt ytliga upplägget som dominerar resten av tiden. I sina bästa stunder alltså. Generellt sett är det en serie som helt enkelt inte håller måttet. Det första avsnittet känns lågbudget på alla sätt och vis. Dålig produktion, tafflig klippning och tveksamma leveranser. Även om några av skådespelarna gjort bra insatser på annat håll behövs det några avsnitt innan man hittar kvaliteterna, vilket betyder att serien gynnas av att ses flera avsnitt i ett svep. Det betyder dock inte att serien kryper upp speciellt många snäpp från det första intrycket.

Upplägget är en sorts variant av karaktärsdrivet gruppinriktat drama som i grova drag kan jämföras med "Vänner" eller "New Girl" eller någon annan serie där ett antal vänner tillbringar väldigt mycket tid med varandra. I det här fallet handlar om ett kollektiv med fyra, ibland fem, personer under samma tak. Serien inleds med att Annie (Yandeh Sallah) flyttar in i kollektivet. Hon är lillasyster till Matteo (Lancelot Ncube). De båda är barndomskompisar med Ola (Malte Gårdinger). Och så bor Emil (Oscar Zia) i kollektivet. Den femte personen är den skruvade grannen Öland (Josefine Rheborg) som dyker upp emellanåt som ett udda inslag i serien, men i grund och botten handlar det om de fyra förstnämnda.

Riktigt hur alla dessa får pengar till hyran är extremt oklart. Det pratas om en modellkarriär, några verkar plugga, men mer än så är inte, så hur man kan bo i en central lägenhet i Stockholm utan några direkta inkomster är en gåta, men det är bara att tugga i sig. I marknadsföringsmaterialet figurerar frasen "Lev nu, hyran sen" och på så sätt har vi klarat av den frågan.

Man kan säga att det handlar om ett liv där festande och sex är det viktigaste i livet. Det blir snabbt tröttsamt för tittaren och även om karaktärerna får en del individuella egenskaper blir det ändå samma tankegångar som tuggas om och om igen. Det finns en berättelsebåge som spänner över hela säsongens tio avsnitt och det är relationen mellan Annie och Ola där han är uppenbart förälskad i henne. Ska det leda till något eller ska de respektera Matteos regel om att "ingen ligger med någon annan i kollektivet"?

Jag hade större förhoppningar på "Skitsamma". Den var i princip anledningen till att en prenumeration på Discovery+ tecknades. Det var den inte värd. Det är en extremt ojämn serie som faktiskt kanske bara fungerar på en målgrupp. Och det är inte min. Den enda behållningen är Malte Gårdinger som är den som spelar bäst i hela serien. En diametralt motsatt roll jämfört med "Young Royals" och därmed ett bevis på en bredd i skådespeleriet som känns lovande.

1. Serien är precis som många andra Discovery+-original baserat på en förlaga från något av våra grannland. I det här fallet danska "Sjit Happens" som gick i fem säsonger 2012-17.

2. I ett avsnitt flyttar ett rockband temporärt in sin utrustning i kollektivet. Bandet är Dead Lord som spelar sig själva.

3. Säsongen slutar med en tydlig ambition om att peta ut ytterligare en omgång vad det lider. Kvalitetsmässigt är tveksamt om serien borde få förnyat förtroende, men tittarsiffrorna kanske säger något annat.

ANDERS JAKOBSON (2021-07-30)