Stundtals planlös men med vissa poänger

Jag säger det direkt: "Sweet Girl" har en twist inför sista akten som jag inte kunde förutse. Kanske anser andra att den är väldigt uppenbar, men för mig blev det lite av en överraskning och faktiskt något som räddade filmen. Fram till dess hade jag den huvudsakliga åsikten att filmen var planlös och osannolik hämndaction med lite "gilla läget" som smörjmedel.

Grundhistorien handlar om familjefadern Ray Cooper (Jason Momoa) som tillsammans med dottern Rachel (Isabela Merced) tvingas se hur cancern äter upp frun/mamman Amanda (Adria Arjona). Det är som de flesta med någon sorts vetskap om denna vidriga sjukdom vet en utdragen och plågsam process. Dessutom, eftersom det är i USA historien utspelar sig, en väldigt kostsam sådan. Varenda dollar går åt och när det börjar bli riktigt illa kommer en förmildrande möjlighet: Amanda ska få en ny och prisvärd medicin som ska vara effektiv mot sjukdomen.

Men det stora läkemedelsföretaget BioPrime, med det dyrare alternativet redan på marknaden, förhindrar den billigare medicinen att komma ut och därmed försvinner det sista hoppet för Amanda. I en direktsänd tv-debatt mellan BioPrimes vd Simon Keeley (Justin Bartha) och hårda kongresskvinnan Diana Morgan (Amy Brenneman) ringer Ray in och säger att om hans fru dör kommer han att klandra Keeley och lovar att hämnas genom att ha ihjäl honom med sina bara händer.

Kort därefter dör Amanda och Ray och Rachels liv går vidare, lite fattigare på alla sätt och vis. Ett halvår senare blir Ray kontaktad av en journalist som säger sig ha bevis för att Keeley inte har rent mjöl i påsen men de kommer inte vidare innan en lönnmördare har ihjäl journalisten och skadar Ray. Två år senare inleder Ray en hämndturné med Rachel i sitt följe. Nu ska de skyldiga få betala.

Man kan inte påstå att "Sweet Girl" kommer med något nytt. Nej, det mesta som händer känner man igen och för mig utvecklas filmen i en helt annan riktning än jag hade trott. Kanske hade jag läst på lite dåligt, men jag hade inte räknat med att det skulle bli en actionfilm och heller inte en så planlös sådan. Jag har väldigt svårt att få grepp om Rays motiv och vad han har för bakgrund. Plötsligt är han en mördarmaskin som maler på à la den typiska Liam Neeson-figuren, men utan någon konkret förklaring varför.

Men som jag skrev i inledningen, det kommer en twist och den rätar ut lite frågetecken. Men det räcker inte jättelångt tyvärr och "Sweet Girl" blir mest en generisk film som inte är speciellt minnesvärd.

1. Jason Momoa ser verkligen lite för hård ut. Man skulle inte vara allt för kaxig om man ställdes mot självaste Conan barbaren/Khal Drogo/Aquaman... Den typen vill man ha på sin sida!

2. Som balans är Isabela Merced inte lika hård, men Dora utforskaren har vuxit upp och fungerar rätt bra i ett sådant här actionsammanhang. Om man accepterar det otroliga, förstås.

3. Filmens regissör Brian Andrew Mendoza har inte jättemycket på cv:t, men han har åtminstone varit producent till Netflixserien "Frontier" och långfilmen "Road to Paloma", båda produktioner med Momoa i huvudrollerna.

ANDERS JAKOBSON (2021-08-27)