Musikalisk färgbomb utmanar fördomar

I stadsdelen Washington Heights i New York bodde en ung drömmare som såg sig själv på Broadway i ett stort musikalnummer. Problemet var bara att Broadway inte hade jättemånga roller för någon med rötter från Sydamerika. Han tittade därför ut genom sitt fönster och 19 år gammal skrev han en egen musikal inspirerad av det han såg. Den unga drömmaren heter Lin-Manuel Miranda och musikalen han skrev var ett första utkast av "In the Heights". Tre år efter att den satts upp som en skolmusikal nådde den off-Broadway följt av en Broadway-premiär och en Tony för bästa musikal. Det blev startskottet för vad som med Mirandas senare verk "Hamilton" skulle komma att revolutionera musikalvärlden på samma sätt som "West Side Story" gjorde en gång i tiden. Nu, efter att "Hamilton" tagit världen med storm har "In the Heights" fått sig en uppfräschning. Och den står sig. Utan tvekan.

"In the Heights" är berättelsen om just Washington Heights, ett område präglat av människor med rötter i främst Sydamerika, där det enda som är större än gemenskapen är drömmarna. I centrum står Usnavi (Anthony Ramos) som driver den lilla kvartersbutiken och drömmer om att åka tillbaka till Dominikanska republiken för att öppna den bar hans pappa drömde om en gång i tiden. Han drömmer också om Vanessa (Melissa Barrera), som i sin tur vill flytta ifrån kvarteret för att skapa en karriär som modedesigner. Vi träffar även Nina (Leslie Grace) som precis kommit hem från Stanford med drömmar som krossats av den rasism hon stött på. Bredvid sig har hon Benny (Corey Hawkins) som i sin tur drömmer om att bli en framgångsrik affärsman. Och Nina. Ingen dröm är för stor och i gemenskapen hjälper hela kvarteret varandra att komma framåt. Ibland kanske det inte är för att nå den stora drömmen, utan mer att hitta sin väg i samhället.

Det är med en stor värme och mycket färg som Jon M. Chu tar oss igenom detta kvarter och får oss att svepas med i drömmarna hos dess invånare. Kanske kan det tyckas konstigt när plötsligt en hel gata brister ut i dans, men det är här gjort på ett sätt där det känns helt naturligt. Dans är en sätt att uttrycka sig på i den här filmvärlden och hur det görs beror helt på vilken kultur varje person kommer ifrån. Allting vävs sedan samman i en fantastisk kombo som präglar hela filmen och visar hur vi kan skapa fantastiska saker när vi hjälps åt och välkomnar varandras olikheter. Framförallt visas detta i numret "Carnaval Del Barrio" där det hänger flaggor från olika länder från brandstegarna och olika dansstilar smälter samman på innergården där alla samlats.

Ett annat stort plus i filmen är att manuset uppdaterats från scenuppsättningen. Att spela något på scen och göra något som film är två helt olika medier och de berättas på olika sätt. Om alla låtar från originalmusikalen skulle vara med i filmen skulle vi ha en film som är upp mot fyra timmar. I stället har man fokuserat på karaktärerna och endast behållit det som är viktigast för att berätta deras historier. För att lyfta fram karaktärerna ytterligare har man skrivit om dem något och fått in ännu mer att de kommer dit de behöver med hjälp av de andra i gemenskapen. Exempelvis får vi se Nina vara ganska osäker på sin framtid och vad hon ska göra tills hon pratar med Usnavis kusin Sonny (Gregory Diaz IV). Hennes ursprungsanledning till att vilja hoppa av från Stanford har också ändrats för att passa mer in i vår nutid.

"In the Heights" är en musikal som testar hela känsloregistret och välkomnar dig med öppna armar till en kultur du kanske inte är van vid att vara en del av. Den utmanar våra fördomar, såväl kulturella som vad en musikal ska vara. Såvida du inte hatar musik, färg och glädje kommer du garanterat fängslas av detta lyckopiller.

För den som älskar att gå in bakom kulisserna behöver inte känna sig besviken. På denna blu-ray finns det en rik dokumentär som noga går in på varje del av filmen och förklarar både hur filmen gjordes, men också hur varje del är noga uttänkt för att visa den kultur som är så viktig för den här berättelsen. Det är så ingående att det för en stund känns som att man själv välkomnas in i denna gemenskap och man vill inte lämna.

För den som gillar att sjunga och vill testa på att rappa finns det även sing-along-versioner på två av låtarna. Dock ska de inte sjungas när man är ensam, det är mer av en aktivitet man kan göra med kompisgänget. Vem kan bäst hänga med när texten går fortare än man kanske är van vid i musikaler?

Om du ser filmen och fastnar för ett nummer kan du även välja att endast titta på det igen. Det kanske inte ger så mycket till filmen i sig, men det är ganska trevligt att inte behöva leta sig fram i filmen efter det där coola numret som man måste se en extra gång.

1. I originaluppsättningen av "In the Heights" spelade Lin-Manuel Miranda karaktären Usnavi och Chris Jackson karaktären Benny. I den här filmatiseringen gör de varsin cameo som rivaliserande glassäljare.

2. Filmen spelades in i det riktiga Washington Heights som musikalen skrevs i och där både Lin-Manuel Miranda och producenten/manusförfattaren Quiara Alegría Hudes bor än idag. Detta gör att personerna som rör sig i bakgrunden kan vara antingen en intagen statist eller en person som faktiskt bor i området.

3. Olga Merediz, som spelar Abuela Claudia, spelade samma roll på Broadway när musikalen sattes upp första gången.

EMMA ÅKERLIND (2021-09-27)