Imponerade skådespelarinsatser

Till att börja med: titeln är ju genialisk eftersom det handlar om ett bageri där ju deg är en naturlig del av vardagen, men det handlar också om en stor summa pengar, alltså "deg" på slang. Enkelt och genialt på sitt sätt. Inledningsvis känns det som att serien ska vara humoristisk när en kvinna på ruinens brant bokstavligt talat snubblar över 47 miljoner kronor nedgrävda på Lidingö. Och stundtals är serien rolig, men det ska efter ett par avsnitt visa sig att den även är brutalt mörk med ganska våldsamma inslag, så i slutändan handlar det väl om en dramathriller snarare än en dramakomedi.

Det är Helena Af Sandeberg som spelar Malou, kvinnan som plötsligt blir svinrik. Hon har precis haft en klädbutik som gått i konkurs och det ser ärligt talat inte speciellt bra ut för henne. Men så snubblar hon över ett nergrävt byte från ett omskrivet rån på Solvalla några år tidigare där rånarna togs men pengarna försvann. Det var Steffe (Philip Oros) som grävde ner pengarna innan han hamnade i fängelset. Ingen vet var pengarna finns, inte ens hans flickvän Liana (Bianca Kronlöf). Hon är en kvinna som får vrida och vända på varenda slant och dryga ut hushållets nödvändigheter genom snatterier. Pengar hade varit avgörande för att hon och dottern Heaven skulle ha det lite mer drägligt.

Men det är ju Malou som hittar pengarna och börja göra slösaktiga inköp i väntan på något vettigt att använda dem till. Lösningen blir ett bageri som hon hyr kontant komplett med anställda som inte riktigt har ett gott öga till henne. Av en ren slump börjar Liana jobba på bageriet, helt omedveten om att det är Malou som har "hennes" pengar och att det är de pengarna som betalar hennes lön.

Steffe beslutar sig för att låta Liana veta var pengarna finns nergrävda, men där finns ju inget utan bara en tom grop. Pengarna är borta så Steffe tar sig ur fängelset för att leta efter dem. Men det är även andra människor som är intresserade av pengarna. Hans pappa Kangas (Johan Hedenberg) till exempel, en man som verkligen inte drar sig för att göra de mest drastiska och moraliskt tveksamma aktioner för att komma över det han vill ha, vad det än är.

Samtidigt som Malou får allt svårare att förklara sin ekonomiska situation börjar allvaret att krypa närmare. Hur länge ska hon kunna hålla sina pengar hemliga och vad händer när någon får veta sanningen?

Serien har åtta avsnitt och nog känns det som att det är ganska sannolikt att det kommer en fortsättning även om säsongen ändå har ett till viss del konkluderande slut. Men det lämnas en del frågetecken som säkerligen kan rätas ut i en andra säsong om en sådan görs. Helhetsintrycket av serien är att den kanske inte riktigt håller hela vägen, men är ändå ett ganska bra tv drama. Speciellt bra är de tre huvudkaraktärerna som verkligen gör det yttersta av sina roller. Jag vet inte riktigt vem man ska imponeras mest av men det är klart att Johan Hedenberg gör något extraordinärt av sin karaktär som verkligen är iskall och kryper in under skinnet på tittaren. Men det är ju Bianca Kronlöf och Helena Af Sandeberg som bär serien framåt som två desperata kvinnor under olika sorters press. Båda gör sina roller väldigt väl och serien är sevärd bara av den anledningen.

Jag tycker ändå att "Deg" är bra serie även om det som sagt finns en del frågetecken kvar när de sista eftertexterna rullar.

1. Eva Melander spelar Malous väninna Felicia som i ärlighetens namn inte är en speciellt bra vän. Men Melander gör henne alldeles utmärkt. Hon är verkligen en skådespelare som aldrig gör samma typ av karaktär. Mycket skickligt och imponerande.

2. Det är lite lustigt att "Deg" och filmen "Suedi" som kom innan serien gått i mål, delar en tydlig plottdetalj, nämligen att snubbla över en stor summa pengar som är nedgrävd i marken. Men där slutade också likheterna.

3. Olle af Klercker spelar Malous tonårsson Hugo och han har en frisyr som är som hämtad ur 90-talets boybandera. Han är sjukt lik flickfavoriten Nick Carter. Det är så himla kul när mode går igen, speciellt av det slag som man aldrig trodde skulle komma tillbaka.

ANDERS JAKOBSON (2021-10-14)