Norsk oromantisk splatterkomedi

Äkta paret Lars (Aksel Hennie) och Lisa (Noomi Rapace) har verkligen tröttnat på varandra. Han är tv-såpa-regissör, hon är skådespelare. Ingen av dem respekterar vad den andre gör och egentligen borde de väl skiljas. Men det är för enkelt. Så Lars beslutar sig för att ha ihjäl Lisa. De ska ha en helg i hans pappas timmerstuga. Hon ska ta det lugnt, dricka vin och öva repliker till en ny roll. Fast Lars har sagt till alla sina nära och kära att Lisa propsat på att ta en fjällvandring själv trots att det är livsfarligt. I hemlighet smugglar han ned tejp, rep, såg och hammare i bilen. Planen är klar, det är bara att sjösätta den.

Det är bara det att Lisa redan beslutat sig för att ha ihjäl Lars och hon kommer på honom och får överhanden. För en stund. Sen blir rollerna ombytta. Fast sen blir allting väldigt mer komplicerat när Lars och Lisa hittar tre förrymda fångar, Petter (Atle Antonsen), Dave (Christian Rubeck) och Roy (André Eriksen), som gömmer sig i stugan. Plötsligt skiftar övertaget igen och det ser riktigt illa ut för vårt gifta par.

Hjärnan bakom filmen är regissören Tommy Wirkola som skrivit filmen tillsammans med engelsmännen Nick Ball och John Niven. Wirkola är ju den norska filmskapare som skrev in sig i historien med roliga zombienazifilmen "Död snö" (2009). Splattertendenserna från den filmen har givetvis följt med till "I död och lust" där det stundtals blir väldigt blodigt och slapstickigt. Men fram till att den första handen skjuts till slamsor är filmen en syrlig komedi om ett par som verkligen ruttnat på varandra. Det är oromantiskt så det förslår, men ändå skildrat på ett ganska trovärdigt sätt. Alla de där små detaljerna som man kan störa sig på hos sin partner är där, i all sin plågsamma prakt.

På sätt och vis är det lite lätt trist att filmen blir så överdrivet splattrig. Visst, det är en komediform det också, men det blir snabbt enahanda och lite utdraget, där varje ny scen ska bräcka den tidigare. Men är man sugen på lite färsk splatter så kan "I död och lust" sitta som en gubbmage i en gräsklippare...

1. Tommy Wirkolas förra film var "What Happened to Monday" där Noomi Rapace spelade sjulingar. Christian Rubeck gjorde också en roll i den filmen.

2. I en scen spelare Lars och Lisa "Alfapet" och då kan man se att orden "död" och "snö" ligger utlagda på brädet.

3. Säga vad man vill om filmen, men platsen där stugan ligger är inte så dum. Väldigt idylliskt. Minus blodstänk och galningar, förstås.