Gärningsman eller hjälte?

Lördagsmorgonen den 1 mars 1986 väcks jag av min mamma som säger att något hemskt har hänt. Hon berättar att Olof Palme har blivit mördad. I en starkt socialdemokratisk familj som min var det klart att det var en stor grej, men det var en stor grej för alla, och det svenska folket trodde och hoppades att mördaren skulle fångas och dömas snabbt. Men dagar, veckor, månader, år och decennier gick och mordet förblev olöst. En ofantligt omfattande utredning som kantats av smärre skandaler och flertalet alternativa spår.

34 år efter mordet lades utredningen ned av chefsåklagare Krister Petersson som i en smått märklig presskonferens meddelade att de inte "kom runt" en viss person och Stig Engström, Skandiamannen, utpekades som den misstänkte gärningsmannen. Detta hade flera privatspanare och inte minst Filterjournalisten Thomas Pettersson redan landat i, Pettersson i sin 2018-bok "Den osannolika mördaren: Skandiamannen och mordet på Olof Palme" som ligger till grund för denna femdelade Netflixserie där Robert Gustafsson spelar Skandiamannen.

Är Skandiamannen den skyldige? Det kan ju ingen säga med absolut säkerhet, men det är en teori som är absolut sannolik, och det visar denna välgjorda miniserie. Det ska sägas att serien utgår från att det var Skandiamannen som mördade Palme och berättelsen börjar och slutar med mordet. Därefter målas den komplicerade bilden av Stig Engström upp som 13 timmar efter mordet ringer polisen och säger att han är ett vittne vars signalement blandats ihop med gärningsmannen. Han påstår att han var på plats och hjälpte till med livräddningen av Palme, att han samtalade med den skärrade Lisbeth Palme och sprang efter några poliser för att ge dem information. Och denna hjältelika berättelse återgav han ofta och gärna.

Parallellt ser vi hur polisutredningen brakar ihop nästan omgående. En buffligt gestaltad Hans Holmér (Mikael Persbrandt) fokuserar på fel saker medan andra poliser i huset, framför allt den snart pensionerade Arne Irvell (Peter Andersson) har andra teorier. Den bild av Palmeutredningens tidigaste skede som återges här är inte speciellt smickrande för den svenska polisen.

Filmatiseringen står och väger lite på om man kan se Robert Gustafssons insats som seriös eller som ännu en "rolig gubbe". Det klart att det är lite knepigt inledningsvis att se förbi masken och sminket som rundat till Gustafssons utseende eller Skandiamannens fumliga springstil, men snabbt kommer nyanserna fram. Dessutom, har man sett och hört den verkliga Skandiamannen, är Gustafssons gestaltning ganska träffande. Han är inte ensam om att med smink och mask förändras till en verklig person. Mikael Persbrandt har med frisyr, högt hårfäste och en ny näsa blivit lik Hans Holmér och något liknande har även gjorts för att förvandla Jonas Malmsjö till Ingvar Carlsson.

Allt detta bidrar till en välgjord serie som är spännande och fascinerande på många vis. Personligen tror jag mycket på teorin om Skandiamannen. Även om teknisk bevisning med mera saknas så är det så mycket som talar för att han sannolikt är gärningsmannen, hur osannolikt det än må vara.

1. Sedan länge är det känt att Robert Gustafsson haft ett personligt intresse i Palmemordet då han var på biograf Grand samtidigt som Palme kort innan mordet. Hans egna teorier om mordet skilde sig från denna berättelse, men han har i färska intervjuer sagt att teorin om Skandiamannen är den mest sannolika.

2. Det är vansinnigt många kända svenska skådespelare i serien, ända in i varenda liten småroll. Väldigt roligt att se.

3. Fördjupningstips: "Palmemördaren", dokumentär på SVTPlay om Skandiamannen där många av de riktiga bilder/intervjuer som återskapats till filmatiseringen finns.

ANDERS JAKOBSON (2021-11-09)