Uppföljaren som utspelas före originalet

För nio månader sedan recenserade jag "Army of the Dead". Jag tyckte inte att filmen var sådär jättebra. Underhållande men ganska dum. Men som tredje och sista punkt under "Tre saker" skrev jag så här "Jag gillar Matthias Scehweighöfter som kassaskåpsexperten Dieter." Därför blev jag glad när jag fick reda på att "Army of Thieves" utspelar sig innan "Army of the Dead" och att vi där får följa just Dieter (här heter han dock Sebastian) och hur han inleder sin bana som kassaskåpsöppnare.

Sebastian lever ett trist liv som går ut på att han jobbar på bank, äter lunch själv, går hem och sover för att upprepa allt igen dagen efter. Det enda utöver detta som han gör är att han spelar in YouTube-videos där han öppnar kassaskåp och även berättar om historien bakom en del av de mest kända kassaskåpen. Hans heliga gral är de fyra skåp som Hans Wagner byggde. Ingen har hittills lyckats ta sig in i dem. Sebastian är dock övertygad om att han kan ta sig in i dem…i alla fall i teorin.

En dag kontaktas han av Gwendoline Starr som erbjuder honom en plats i hennes gäng. Ett gäng som just specialiserat sig på att bryta upp kassaskåp. Nu har de lyckats lokalisera tre av de fyra Wagner-skåpen och Sebastian kan inte motstå frestelsen. Han går med på att hjälpa dem.

Jag gillar filmen. Den är mycket bättre än "Army of the Dead" och man har även fått till en bra koppling till zombieapokalypsen som sker där. Matthias Schweighöfer är riktigt bra som Sebastian och även Nathalie Emmanuel är bra som Gwen. Den är även väldigt snyggt filmad, speciellt när Sebastian öppnar kassaskåpen och vi får se mekanismen i skåpet när varje pinne hamnar rätt. Filmen är drygt två timmar lång, men känns inte alls för lång utan precis lagom och jag kan bara konstatera att vi här har något så ovanligt som en uppföljare som är bättre än originalet. Men så utspelar den sig före originalet också…

1. Sällan har en karaktär bytt frisyr så ofta i en och samma film som Gwen gör här.

2. En av medlemmarna i gänget är uppvuxen med amerikanska actionfilmer och har därför tagit sig namnet Brad Cage efter Brad Pitt och Nicholas Cage.

3. Det fjärde kassaskåpet i Hans Wagner-serien är det man ger sig på i "Army of the Dead".