Nya rum, nya utmaningar

I uppföljaren får vi återse Zoey och Ben som klarade sig undan i första filmen och nu bestämt sig för att sätta dit Minos, organisationen bakom dödsrummen. De reser till New York för att hitta bevis men luras i stället i en fälla där de och ytterligare fyra personer fastnar i en tunnelbanevagn som i sin tur visar sig vara ett nytt rum de måste fly från. Dessutom visar det sig att även de andra fyra är vinnare i tidigare rum. Detta blir alltså en kamp bland mästare, personer som redan vunnit en gång tidigare.

När sen filmen drar igång är den rätt lik första filmen i den meningen att de utsätts för diverse rum som de måste ta sig igenom och alla som gjort något av de rum som finns i verkligheten vet att det inte går så lätt som det gör i filmen och speciellt inte under de förutsättningar med risk för deras liv som de gör i filmen så det går ganska lätt ändå för dem. Men naturligtvis faller vissa bort i några av rummen. Det är även spännande att se vilka resurser Minos har. Det verkar inte finnas något de inte kan göra.

Gillar man första filmen kommer man gilla även denna. Dock är det lite synd att Taylor Russell som spelar Zoey är en så usel skådis. Speciellt när hon ska vara helt förkrossad men inte ens lyckas klämma fram en tår och någon minut senare är helt återställd. Nej, hon lämnar en hel del att önska tyvärr. Men med det sagt så underhåller filmen ändå och den är lite småspännande emellanåt. Sevärd alltså.

I tre kortare dokumentärer får vi se hur man spelade in filmen och det är alltid intressant.

1. Det finns två versioner av filmen på BD-utgåvan. En bioversion och en utökad version. Början och slutet är lite olika samt att några karaktärer bara är med i den ena. Min recension bygger på bioversionen som är drygt fem minuter kortare.

2. Filmen går även under titeln "Escape Room: Tournament of Champions".

3. Nu undrar jag bara när trean kommer.

HANS-ÅKE LILJA (2021-12-17)