Beck is Back…again

Martin Beck är tillbaka…igen. Jag vet inte hur många gånger jag räknat ut honom för att sen se honom komma tillbaka. Senaste filmen, nummer 43 i ordningen, heter dessutom "Ett nytt liv" vilket passar bra då Martin ser piggare ut här än han gjort på länge. Dock slarvar man bort all dramatik som vi fick i filmen innan. Där slutade det med att han rullades in för operation och alla undrade hur det skulle gå. Skulle vi få fortsätta utan Martin? Det enda som finns kvar nu är ett ärr. Det hade man kunnat spela lite mer på tycker jag.

Hur som helst, Martin är tillbaka. Steinar är tillbaka och Josef är hetare än på länge. Det känns faktiskt lite som en nystart. Jag hoppas bara att Martin själv får större plats och att han blir den han varit tidigare. Den som faktiskt löser fallen. Sen kan de andra få vara de som ränner runt och spöar folk och skjuter elakingar men jag vill att Martin ska vara den som löser fallen.

Den här gången är det knark och mord som står i fokus och som ska lösas och som vanligt har man lyckats få till en knorr på slutet om vem som gjort vad och hur det egentligen gick till. Tyvärr är många av skådespelarinsatserna rätt dåliga men det är vi vana vid. Bland annat Måns Nathanaelson som Oskar tycker jag bara blir sämre och sämre, fånigare och fånigare. Även Anna Asp som Jenny fungerar rätt illa. Jag tror det beror lite på att deras karaktärer får stå ganska mycket åt sidan men nog tycker jag att man kan kräva lite mer av dem.

Hur som helst är det hoppfullt att se att Martin Beck är tillbaka. Nu återstår det att se om man kan spinna vidare på detta och ta vara på honom i kommande filmer och på så vis återupprätta filmserien eller om detta bara var en dödsryckning i en redan döende filmserie. Om några veckor vet vi.

1. Martins ärr ser ut som om någon bitit honom i huvudet.

2. Grannen dyker troget upp även den här gången.

3. Det måste vara supertråkigt för Elmira Arikan att spela Ayda. Hon får typ två minuter per film och max en replik.