Uppföljaren vi inte behövde

Tim (James Marsden) och Ted (Alex Baldwin) har vuxit upp, men även isär. Tim stannar hemma med barnen Tabitha (Ariana Greenblatt) och Tina (Amy Sedaris) medan hans fru Carol (Eva Longoria) jobbar. Ted å andra sidan har blivit en av landets främsta affärsmän. Trots att de inte längre ses rullar livet på. En kväll, efter att Tim förskräckt behövt acceptera att Tabitha börjar växa upp, hörs röster från Tinas rum. Tim går dit bara för att upptäcka att hans yngsta dotter egentligen är den nya bossen på Baby Corps. En ny katastrof stundar och nu måste Tina få Tim och Ted att samarbeta. Något som verkar lättare på pappret än det visar sig vara på riktigt.

Runt om i landet har nya skolor poppat upp och Tabitha, som visar sig vara väldigt smart, går på en av dessa. Problemet är bara att skolorna drivs av Dr. Armstrong (Jeff Goldblum) som visar sig vara en överintelligent bebis som hatar vuxna. Tim och Ted måste stoppa Dr. Armstrongs planer, men för att kunna göra detta måste de blir barn igen. Baby Corp har tagit fram ett serum som gör att den som dricker det återgår till barndomen i 48 timmar. Lyckligtvis dricker våra huvudkaraktärer tillräckligt mycket för att bli exakt samma ålder som de var i första filmen.

Tanken är ganska bra som en uppföljare, men det finns ett litet problem. Huvudfokus i filmen är Tim som pappa, även när han magiskt är samma ålder som sin äldsta dotter. Hans drivkraft är svår för filmens målgrupp att förstå. Samtidigt är det ganska smart att göra den frågan så central i filmen då det gör att föräldrarna hittar en karaktär att identifiera sig i. Frågan är om det finns tillräckligt för barnen för att uppskatta filmen ändå? Självklart gör det det. Humornivån är helt klart riktad mot barn och som vuxen känns det ibland lite väl barnsligt. Ibland återvinns även skämt från den första filmen. Kort och gott kan man säga att ambitionsnivån med filmen har varigt väldigt hög, men det är lite oklart om de når ända fram.

Precis som i "Baby-bossen" är castingen av Alex Baldwin som bebis ett genialiskt drag. När Ted förvandlas tillbaka till bebis blir det magiskt roligt direkt. Hans djupa röst kombinerat med hans perfekta timing gör att det omöjligt går att hitta någon som passar bättre i rollen som babybossen. Trots det har en ny babyboss anlänt och förvånande nog är den castingen minst lika perfekt. Amy Sedaris är som gjord för rollen som Tina, en bebis som älskar sin familj kombinerat med att vara boss över ett helt företag. På samma sätt som Jeff Goldblum är perfekt i rollen som den elaka bebisen Dr. Armstrong.

En annan sak som är värd att lyfta är låten "Together We Stand" som är ganska fin. Tyvärr förstörs det lite av att filmskaparna vet om att den är ganska fin och därför lägger in den lite för mycket. Om den endast spelats på showen i slutet hade den lyft filmen lite mer.

"Baby-bossen 2: Familjeföretaget" är en uppföljare som kanske var lite onödig. Vi lär oss samma saker som i första filmen och huvudkaraktärerna gör i princip samma resa i båda filmerna. Ändå lyckas röstskådespelarna höja filmen så den ändå känns helt okej att se. För att uppskatta den som den är tänkt bör man dock se den tillsammans med barn i de yngre åldrarna.

Det extramaterial vi får är ganska standard med kortare dokumentärer om jobbet bakom kulisserna. Vi får lära känna röstskådespelarna, men det är mest att de sitter och pratar om vilka deras karaktärer är. Det känns som att de talar om för oss vad vi ska få ut av att se filmen och jag saknar Jeff Goldblum som gör rösten till Dr. Armstrong. Denna del hade de utan tvekan kunnat skippa. Detsamma gäller textvideon till låten "Together We Stand". Den tillför inte jättemycket, då hade det varit bättre att ha ett klipp från filmen där Tabitha sjunger låten.

Att målgruppen för denna film är barn märks ganska väl även i extramaterialet. För de som gillar experiment finns en genomgång av de experiment som finns i filmen. Exempelvis får man lära sig släppa en mint-tablett i cola och att göra plastkaraktärer mindre. Dessutom finns det en genomgång för hur man ritar några av karaktärerna från filmen.

Om barnen hellre sitter kvar i soffan finns en kortfilm att se om hästen Finis som vi fått bekanta oss med i huvudfilmen. Som fristående kortfilm är den inte ett måste, men för de mindre barnen kan den vara lite rolig.

1. Filmen skapades under pandemin vilket gjorde att de flesta mötena sköttes via zoom. När de kom till att de hade klipp från filmen fick skaparnas barn vara med på mötena, vilket blev ett sätt för dem att testa om de olika scenerna gick hem hos de yngre.

2. I "Baby-bossen" var Tobey Maguire rösten till vuxna Tim, men han blev utbytt till denna, då rösten istället görs av James Marsden.

3. I första filmen var Baby Corps-logga blå. Nu är den rosa. Detta ska representera att den nya baby-bossen är en tjej.

EMMA ÅKERLIND (2022-03-29)