Fint om sorg och skratt

Jag skulle vilja säga att "Comedy Queen" inte har en uttalad målgrupp, men jag hoppas att tonårspubliken hittar till filmen. Speciellt de som likt huvudpersonen Sasha (Sigrid Johnson) bär på ett jobbigt bagage tidigt i livet. För Sasha, 12 på väg att fylla 13, handlar det om en mamma som dött. Inte bara dött, utan som valt att avsluta sitt eget liv. Ett trauma så gott som något, inte minst för Sashas pappa Abbe (Oscar Töringe) som gråter och gråter och gråter.

Men Sasha gråter inte. Hon håller tillbaka sin sorg och beslutar sig att aldrig bli som sin mamma. Hon vill inte se ut som mamman, så hon klipper av sig sitt långa hår. Hon vill inte bli bokmal som mamman, så hon slutar att läsa böcker vilket gör skollektionerna problematiska. Hon vill inte ta hand om något levande som mamman, så hon blir besviken när hon får en hundvalp i födelsedagspresent. Det hon vill är att få sin pappa att skratta igen så därför måste hon bli en comedy queen.

Det är lätt att se unga Sigrid Johnson som ett stjärnskott, men hon har trots sin unga ålder en tioårig karriär på film och i serier. Fast många minns förstås när hon som sjuåring pratade feminism med Nour El-Refai under Melodifestivalen 2014. Men det här är ju trots allt hennes första huvudroll och insatsen är fläckfri. Hon förmedlar de svåra känslorna trovärdigt samtidigt som hon gestaltar en ung tjej i gränslandet mellan barndomen och ungdomen. Sasha bollar vänskap och utanförskap samtidigt som hon pluggar stenhårt på att leverera skämt värdig en standupscen. En sekvens där hon gör en redovisning om jordskorpan som en rutin för sina klasskamrater i 6C är plågsam att se och som tittare oroar man sig för finalen där hon ska bli den comedy queen hon drömt om.

Det är en fin film som hanterar ett tungt ämne på ett seriöst och samlat vis. Det blir inte överdrivet nattsvart och det tramsas heller inte bort, utan allvaret tas verkligen på allvar och det gillar jag. "Comedy Queen" är en film jag verkligen rekommenderar.

1. Filmen är baserad på Jenny Jägerfelds roman med samma namn. Jägerfelds "Jag är ju så jävla easy going" och också blivit film under det något kortare namnet "Så jävla easy going".

2. För regin svarar Sanna Lenken som tidigare gjort bland annat "Min lilla syster" och "Thunder in my Heart". Släktskapet med "Comedy Queen" är tydligt.

3. Jag förväntar mig att filmen uppmärksammas på nästa Guldbaggegala.