Snyggt och fartfyllt

Inför den tredje filmen i "Fantastiska vidunder"-serien slog det mig att jag inte upplevde föregångaren "Grindelwalds brott" som speciellt minnesvärd. Men läser jag om min recension från 2019 så tyckte jag inte illa om filmen. Det den här serien saknar i jämförelse med "Harry Potter" är förstås skrivna förlagor, och i synnerhet skrivna förlagor som jag har läst. Kanske är det det som gör att den pågående serien dör lite mellan filmerna även om de är bra?

Vi kan lämna den funderingen till någon annan gång. Del tre, "Dumbledores hemligheter", fortsätter där föregångaren slutade och skildrar framför allt Albus Dumbledores (Jude Law) kamp att förhindra den mörka trollkarlen, till lika hans ungdomskärlek, Grindelwald (Mads Mikkelsen, som tar över rollen från Johnny Depp av kända anledningar), att avancera och få fler följare. Detta gör han genom att sätta samman ett litet specialteam bestående av magizoologen Newt Scamander (Eddie Redmayne), hans bror auroren Theseus (Callum Turner), Newts assistent Bunty Broadacre (Victoria Yeates), trollkarlarna Lally Hicks (Jessica Williams) och Yusuf Kama (William Nadylam) samt mugglaren Jacob Kowalski (Dan Fogler). Eftersom Grindelwald har förmågan att se in i framtiden är Dumbledores idé att förvirra Grindelwald genom att ha en plan som är både planerad och spontan på samma gång där alla inblandade bara vet sin del.

Ett unikt vidunder som heter Qilin figurerar också i berättelsen. I början av filmen ser vi hur Newt assisterar en havande Qilin att föda. Detta magiska djur kan se in i folks själar och bedöma om de är goda eller onda. I samband med födseln dyker Grindelwalds anhängare upp och dödar mamman och för bort ungen, men Newt upptäcker att det fötts en tvilling som han tar hand om. Grindelwald har själv lömska och ganska brutala planer för att manipulera det förstfödda djuret för sin egen saks skull. Det pågår nämligen ett politiskt spel om vem som ska bli internationell ledare för hela trollkarlsvärlden och det är förstås något som Grindelwald eftersträvar och tänker bli, oavsett metod.

En annan av Dumbledores hemligheter handlar om Albus bror Aberforth (Richard Coyle) eller snarare hans son Aurelius som är det riktiga namnet på Credence Barebone (Ezra Miller), en av Grindelwalds närmaste. Aurelius/Credence känner sig sviken av Dumbledore-familjen och vill hämnas och vad bättre sätt att hämnas än att döda familjens mest kända medlem?

Den tredje filmen är en fartfylld historia som till viss del liknar "Harry Potter och Fenixordern" som också hade ett specialteam som delades upp i mindre grupperingar. En sekvens där identiska väskor används här påminner om när alla hade Harry Potter-utseende i den åttonde filmen. Men identiskt är det förstås inte och "Fantastiska vidunder"-seriens stora trumfkort är tidsepoken och alla nya - och i viss mån gamla - miljöer som ger filmerna ett eget uttryck. Här hälsar vi på i det tyska trolldomsministeriet och ett hemskt fängelse bland annat, men tittar också in i Hogwarts så som det såg ut förr.

Något annat som också känns som ett litet lyft från "Harry Potter"-filmerna är att striderna där trollkarlar står med sina trollstavar känns mer spännande och fysiskt krävande. Det är inte bara viftande figurer med pinnar och pålagda ljuseffekter. Efter snart 15 filmer i den här världen krävs det lite nya drag.

Men även om filmen är underhållande så har jag ändå den där känslan av att om ett halvår kommer jag inte riktigt att komma ihåg den eller minnas om den var bra eller dålig. Dessutom får jag ingen direkt känsla för att serien i sig har någonstans att gå härnäst. De tidigare två filmerna har lagt upp bollen för nästa del, men här tar det lite slut. Men är det slut? Ytterligare något att fundera över.

Precis som de tidigare filmerna är även denna tämligen fullmatad med relevant extramaterial som kompletterar fint. Det enda negativa är att det är ganska korta snuttar som inte går att se i ett svep utan det blir en del slitage på fjärrkontrollen...

Fördelen med dessa korta klipp är att de är tydligt fokuserade på specifika saker. Det mesta är genomgångar av nyckelscener i filmen med djupdykningar i design, karaktärer, teman etc. Det är förstås extra mycket fokus på Dumbledore med historiska tillbakablickar, släktskap och skådespelarkommentarer.

Av det övriga, lite mer titelspecifika, materialet gillar jag titten på de nya vidundrerna till denna film. Som alltid fascineras jag av påhittigheten. Draken som har någon sorts varmluftsballongegenskap är väldigt unik.

Lite bortklippta scener får vi samt en titt bakom kulisserna på föreställningen "Harry Potter and the Cursed Child" som gått några år nu.

1. I Norge verkar man översätta namnet Dumbledore. Där heter han - håll i er - Humlesnurr. Jag föreställer mig en mash-up: "Bröderna Dal och Humlesnurrs hemligheter"...

2. Filmseriens framtid är lite beroende av hur denna film tas emot. Det har pratats om totalt fem filmer och att tidsperioden 1926-1945 ska täckas in. Så vi får se om det kommer mer eller inte. I och med att denna film saknar en cliffhanger känns det onekligen som att Warner och folket bakom filmen varit beredda att sätta punkt här.

3. Ezra Miller, som har framstått som en växande stjärna, ligger ju farligt nära cancelkulturen efter ett antal märkliga händelser. Frågan är om hans karaktär mjukt fasas ut ur filmserien i och med denna film?

ANDERS JAKOBSON (2022-08-16)