Tidlöst koncept plockas upp efter 20+ år

Det var 1999 som Fredrik Lindström och Felix Herngren gjorde filmen "Vuxna människor". De var då i 30-årsåldern och filmen handlade om människor som varit vuxna ett tag och skaffat liv som kört fast lite. Herngren dubbeljobbade som huvudpersonen Frank. Det var en komisk film som lockade till en hel del skratt. Nu har dryga 20 år gått men de tankar och funderingar som rör sig i en 30-åring kvarstår. Alltså är konceptet tidlöst och att det inte gjorts en ny variant tidigare är lite av en gåta.

Skillnaden den här gången är att det handlar om en serie i åtta avsnitt och att huvudpersonen är Mathilda (Carla Sehn). I början av serien söker hon jobb på en juristfirma och chefen är ingen annan än Frank. Alltså upprepar Felix Herngren sin roll men han är bara med precis nödvändigt mycket i serien. Det är smakfullt gjort och ger en liten tunn tråd till filmen.

Mathilda bor ihop med Johannes (Simon Reithner) sedan en tid tillbaka och det klart att de funderar över framtiden, vad den nu kan innehålla. De är rätt olika. Hon lite sladdrig i kanterna medan han är noggrann och hela tiden refererar till "den gemensamma kalendern" som Mathilda har lite svårt att komma ihåg att den finns. Olämpligt nog delar hennes nya arbetsplats lokaler med en psykolog (David Dencik) som är äldre och spännande och Mathilda blir förstås förtjust i honom och snart har de ett sexuellt förhållande. Ungefär samtidigt som hon och Johannes planerar för bröllop och hittar drömlägenheten.

Detta är givetvis inte de enda karaktärerna i filmen. Mathildas storasyster är Martha (Rakel Wärmländer) som är en klassisk curlingmamma som inte riktigt kan klippa navelsträngen till 20-åriga sonen Sigge (Hannes Alin), medan hennes man Ferenc (Dominik Henzel) är betydlig mer avslappnad i situationen. Den strama Martha får utlopp för sina andra egenskaper när hon hatmailar sin chef från en tidigare anställds gamla konto.

Systrarnas mamma Nora (Katarina Ewerlöf) är en prisbelönt reklamare som satt karriären före döttrarna och nu kommer den yngre generationen och flåsar henne i nacken - på jobbet. Byrån har anställt en influenser som tar för sig och vet "hur man ska göra" och det leder till att Nora stället ett ultimatum. Vilket hon kanske inte skulle ha gjort.

Slutligen har vi Mathildas bästis Emil (Vilhelm Blomgren) som har ett litet barn ihop med sin bohemiska fru Yolanda (Elmira Arikan). Ett till synes perfekt förhållande tills de väljer att gå isär, men fortsätta att bo ihop. Vilket går bra tills Yolanda börjar träffa någon annan och lägenheten delas av med en vägg. Emil förväntas vara okej med detta, men är han det?

Det är ett bra karaktärsstall och ganska roliga situationer. Inledningsvis gillar jag serien mycket men känner mig efter ett tag lite distanserad när det är lite för mycket fokus på Mathildas otrohet, men sen vänder det till det bättre igen. Jag gillar att Carla Sehn fått göra huvudrollen, vilken hon också gör galant. Jag vet att gjort huvudrollen i serien "Sjukt" men för mig är mest sammankopplad med den nervösa receptionisten i "Kärlek & anarki" som jag tycker har delat med sig några personlighetsdrag till denna serie. Hur som helst är hon bra i den småneurotiska huvudrollen och tar fint stafettpinnen från Felix Herngren.

Kul, på flera sätt.

1. Det är inga andra karaktärer än Frank som är med från filmen. Däremot är det en del syftningar på scener från filmen i serien. Till exempel att åka i en rulltrappa och tvingas välja en att ligga med.

2. En annan klassik scen som upprepas är när Mathilda säger hejdå till Frank utanför kontoret och så visar det sig att de ska gå exakt åt samma håll. I filmen var det Frank som klistrad vid sin chefs (Magnus Härenstam) sida.

3. En fortsättning? Tja, det känns väl högst sannolikt. Den här säsongen har visserligen en konklusion med en liten dörr öppen till en fortsättning men samtidigt är konceptet sådant att det skulle vara fullt möjligt att berätta något om helt nya karaktärer.

ANDERS JAKOBSON (2022-11-08)