Förbisedda i den obestämda väntan

Många har varit med om det. Den där sekunden som förändrar allt. Stunden som maler om och om igen huvudet och som man helst av allt skulle vilja spola tillbaka till och ändra alla de parametrar som behövs för att allt ska bli som vanligt igen. Det kan vara slumpen eller ett misstag, eller så kan det vara yttre faktorer. Som en bilolycka.

De tre vännerna Ebba (Rakel Wärmländer), Gloria (Louise Peterhoff), My (Sofia Helin) och deras familjer drabbas av det ofattbara när telefonen ringer mitt i natten och en röst i andra sidan luren berättar att deras söner råkat ut för en bilolycka. Hur kunde det ske? Det var Mys bonusson Lucas (Linton Calmroth) som körde den cabriolet han uttryckligen inte fick låna och Glorias Sebbe (Odin Romanus) och Ebbas Jakob (Anton Forsdik) satt i bilen, men hur har det gått för dem?

Det medeltidslatinska ordet limbo används för att beskriva en obestämd väntan utan att veta när eller om något kommer att hända. Men ordet har också betydelsen att vara förbisedd eller åsidosatt. Och exakt det upplever Ebba och hennes man Fredrik (Oscar Töringe) när de fyllda av oro hamnar i ett sjukhustrist rum i en evighetslång väntan på besked om Jakobs tillstånd. De andra pojkarna har klarat sig bättre, allra bäst Lucas som naturligtvis är fylld av ångest. Hans föräldrar, Mys fru Helena (Alexandra Zetterberg) och hennes ex-man Conrad (Trond Espen Seim) är båda läkare och är kliniska och kalla i sina reaktioner, medan barnpsykologen My har andra metoder att möta Lucas.

Till slut får Ebba och Fredrik veta att Jakob opererats för omfattande hjärnskador och hans faktiska tillstånd är svårt att sia om. Alltså måste de vänta tills han vaknar. En annan sorts limbo. De hanterar situationen på helt olika vis där relationen sätts under ordentlig press. Men alla inblandade drabbas på ett eller annat sätt och Gloria som redan lever ett sorts "det ordnar sig"-liv trots att det innebär rejäla sms-lån för att släcka de värsta räkningsbränderna, gör ett avgörande misstag som får konsekvenser. De tre vännerna har varandra genom allt, men det är också uppenbart att det finns mycket osagt som måste komma fram på ett eller annat vis. Vilket förstås också händer.

"Limbo" är en tajt serie i sex avsnitt som har både botten och tuggmotstånd. Inledningsvis kan jag känna att stunden då Ebba och Fredrik väntar på besked är outhärdligt lång och därmed osannolik, men jag läser mig till att studier visar att många som är i kontakt med sjukvården upplever att blivit förbisedda. Därmed kan man tolka det som att Ebba och Fredrik upplever tiden som mycket längre än vad den faktiskt var. Är det så, är det briljant skrivet.

Ett avsnitt handlar nästan uteslutande om allt det osagda som plötsligt sägs och även här kan jag tycka att det är lite osannolikt skildrat då det är alldeles för mycket osagt som kommer fram, från alla möjliga håll och kanter. Jag förstår det ur berättelsens synvinkel, men logiskt sett håller det inte. Men det är bara en liten detalj då jag i sin helhet tycker att "Limbo" är en väldigt bra, originell och gripande serie om sorg, oro, krishantering och om relationer som sätts på prov. Riktigt bra faktiskt.

1. Serien är baserad på, eller kanske mera utgår från en verklig händelse. När Rakel Wärmländer var 17 år var det några ur hennes kompisgäng som lånade en cabriolet och kraschade i närheten av Kaknästornet. När Rakel sedan träffade den kille som skadades svårast cirka 20 år senare föddes idén till serien.

2. Wärmländer har skrivit serien tillsammans med Emma Broström som tidigare gjort bland annat "Flocken".

3. För regin står Sofia Jupither som tidigare regisserat 35 av de totalt 45 avsnitten av "Helt perfekt" och även tre avsnitt av den norska förlagan med samma namn.

ANDERS JAKOBSON (2023-03-29)