Handlingen saknar nerv

Att förlora en kroppsdel är en djupt liggande mänsklig skräck, och detta exploateras med råge i denna B-skräckis från 1981. Regisserade och skrev manus gjorde ingen mindre än Oliver Stone, på den tiden en färsking, och i huvudrollen ser vi Michael Caine, som för det mesta lyckas rätt bra även i de mest hopplösa roller ("Jaws: The Revenge", någon?). Men "The Hand" är tyvärr inte en särskilt bra film.

Det börjar ganska lovande när Jonathan, Caines problemtyngde serietecknare blir av med sitt främsta arbetsverktyg i en olycka. Den avkapade extremiteten återfinns inte, men börjar leva sitt eget liv, där den snart börjar ge sig på mindre sympatiska människor i huvudpersonens närhet. Caine fungerar mycket bra i de tidiga scenerna, och här finns ett antal drömsekvenser som skulle finna sig väl tillrätta i vilken Cronenberg-rulle som helst.

Jonathan är för en skräckfilm en förhållandevis komplicerad karaktär, vilket är trevligt, och i Caines gestalt växlar han kontinuerligt mellan sympatisk och hotfull. Det står dock från början klart att "The Hand" inte har speciellt mycket som talar för den när det kommer till skrämselscenerna, som är rätt fantasilösa. Och specialeffekterna, som kanske var fina för sin tid, har åldrats dåligt och är samtliga förhållandevis genomskinliga.

I filmens andra hälft blir det också tydligt att storyn saknar den fyllighet som krävs för en film på 100 minuter. Istället för en gradvis stegrande historia utvecklas det hela till en tämligen ordinär slasherfilm, där det enda intressanta är den tvetydighet, är handen verklig eller är den bara Jonathans hjärnspöke, som Stone effektivt upprätthåller.

Just det, filmens sista scen är riktigt bra. Surrealistisk och skrämmande. Hade resten av "The Hand" hållt samma klass kunde detta ha varit en småklassisk rysare. Nu är den istället högst medioker.

Här finns en trailer och ett kommentarspår av Oliver Stone.

1. Då Michel Caine inte var så peppad inför rollen att han var beredd att hugga av sin hand på riktigt, har man istället försökt dölja den med långa skjortärmar etc. Men oj vilken lång arm han får.